הבדלים בין גרסאות בדף "זה וזה גורם"

נוספו 108 בתים ,  11:32, 15 בינואר 2019
שורה 12: שורה 12:


==== למה אין דין זה וזה גורם בימות החמה ====
==== למה אין דין זה וזה גורם בימות החמה ====
הקשה ה'''ריטב"א''' (מח ב ד"ה גמרא למימרא), איך אומרת הגמרא שלדעת חכמים זה וזה גורם מותר, והרי הם אוסרים לזרוע ירקות תחת האשרה בימות החמה מפני שנהנים מהצל שלה, וגם פה יש איסור מהצל והיתר מהקרקע ואעפ"כ מותר? <BR/>
הקשה ה'''ריטב"א''' (מח ב ד"ה גמרא למימרא), איך אומרת הגמרא שלדעת חכמים זה וזה גורם מותר, והרי הם אוסרים בימות החמה מפני שהצל של האשרה מועיל לירקות, והרי גם פה יש איסור מהצל והיתר מהקרקע ואעפ"כ אסור? <BR/>
ותירץ, שבשלב זה סוברת הגמרא שאינו נחשב זה וזה גורם אלא כאשר שני הגורמים עושים פעולה אחת ביחד, כגון קרקע ונבייה שמגדלים ומצמיחים, אבל הצל והקרקע אינם עושים דבר אחד, אלא הצל מגן מהשמש שלא יתייבש. ומוסיף הריטב"א שבמסקנה הגמרא דוחה זאת ואומרת שאפילו בכגון זה נחשב הדבר לזה וזה גורם, כיון שסוף סוף שניהם פועלים דבר אחד, ומשניהם מתקיים הזרע, ולכן חכמים שאוסרים מוכח שסוברים זה וזה גורם אסור.<BR/>
ותירץ, שבשלב זה סוברת הגמרא שאינו נחשב זה וזה גורם אלא כאשר שני הגורמים עושים פעולה דומה, כגון קרקע ונבייה ששניהם מגדלים ומצמיחים, אבל צל וקרקע אינם עושים דבר אחד, אלא הצל מגן מהשמש שלא יתייבש והקרקע מצמיחה. ומוסיף הריטב"א שאמנם למסקנת הסוגיה, הגמרא דוחה זאת ואומרת שאפילו בכגון זה נחשב הדבר לזה וזה גורם, כיון שסוף סוף שניהם פועלים דבר אחד, ומשניהם מתקיים הזרע, אלא שחכמים סוברים שזה וזה גורם אסור.<BR/>
ב''' תוספות רבנו יהודה מבירינא''' (מח ב ד"ה זורעין) כתב כן גם למסקנה, שכל שאינו מענין אחד, כגון צל וקרקע, אינו נחשב זה וזה גורם. וכן היא דעת ה'''רמב"ן''' (מט א ד"ה והא). ולהלן יתבאר כיצד מסבירים הם את המשנה על פי מסקנת הגמרא שלרבנן זה וזה גורם אסור.
לעומת זאת ב'''תוספות רבנו יהודה מבירינא''' (מח ב ד"ה זורעין) כתב שגם למסקנה, כל שאינו מענין אחד, כגון צל וקרקע, אינו נחשב זה וזה גורם. וכן היא דעת ה'''רמב"ן''' (מט א ד"ה והא) שבימות החמה אסור אפילו למ"ד זה וזה גורם מותר. ולהלן יתבאר כיצד מסבירים הם את מסקנת הגמרא שחזרה בה לומר שלרבנן זה וזה גורם אסור.


=== סתירה בדברי ר' יוסי ורבנן ===
=== סתירה בדברי ר' יוסי ורבנן ===