הבדלים בין גרסאות בדף "ויקיסוגיה:איך לבנות סוגיה"

אין תקציר עריכה
שורה 42: שורה 42:
הדברים אמורים כדי לאפוקי מכל מיני סגנונות כתיבה אחרים (טובים, אבל לא מתאימים לכאן), למשל שמתחילים מחקירה של אחרונים, ומתוך כך יוצאים לבאר את מחלוקות הראשונים או האמוראים וכד'. או שמתחילים מבעיה הלכתית מסויימת, ומתוך כך מבארים את הסוגיה.
הדברים אמורים כדי לאפוקי מכל מיני סגנונות כתיבה אחרים (טובים, אבל לא מתאימים לכאן), למשל שמתחילים מחקירה של אחרונים, ומתוך כך יוצאים לבאר את מחלוקות הראשונים או האמוראים וכד'. או שמתחילים מבעיה הלכתית מסויימת, ומתוך כך מבארים את הסוגיה.
<BR/>בהקשר של ויקיסוגיה אלו לא צורות נכונות, אלא יש להביא את הדברים כשלעצמם, באמוראים, בראשונים, ולאחר מכן תחת כותרת אחרת להביא את הביאורים של האחרונים.
<BR/>בהקשר של ויקיסוגיה אלו לא צורות נכונות, אלא יש להביא את הדברים כשלעצמם, באמוראים, בראשונים, ולאחר מכן תחת כותרת אחרת להביא את הביאורים של האחרונים.
<BR/>כמו כן הימנעו מתיאורים וניסוחי רקע, מעבר להצגת המקור מצד עצמו. כמו למשל, "מחלוקת זו חשובה על מנת להבין היטב איך...", "משום מה לא עמדו על שאלה זו בראשונים...".  
<BR/>כמו כן הימנע מתיאורים וניסוחי רקע, מעבר להצגת המקור מצד עצמו. כמו למשל, "מחלוקת זו חשובה על מנת להבין היטב איך...", "משום מה לא עמדו על שאלה זו בראשונים...".  
<BR/>פשוט סכמו את הנאמר בספר בלבד בצורה אובייקטיבית ועניינית.
<BR/>פשוט, סכם את הנאמר בספר בלבד בצורה אובייקטיבית ועניינית.


== כותרות ==
== כותרות ==
השתדלו לחלק את הסוגיה שלכם לכמה שיותר כותרות וכותרות משנה (כמובן בצורה הגיונית).
השתדל לחלק את הסוגיה שלכם לכמה שיותר כותרות וכותרות משנה (כמובן בצורה הגיונית).
<BR/>החלוקה לכותרות מאוד מקילה על הקורא, וכמו כן עוזרת למי שרוצה לחפש נושא ספציפי בסוגיה ולא לקרוא את כולה.
<BR/>החלוקה לכותרות מאוד מקילה על הקורא, וכמו כן עוזרת למי שרוצה לחפש נושא ספציפי בסוגיה ולא לקרוא את כולה.
<BR/>לדוגמא - עשו כותרת לדברי הגמרא, ולאחר מכן כותרת משנה לשתי ההבנות האפשריות בגמרא. לכל הבנה כזו תנו כותרת שלישית בנפרד שבה תציגו את השיטה ואת ענפיה בדברי הראשונים והאחרונים וכן הלאה.
<BR/>כמו בדוגמא הנ"ל - עשה כותרת לדברי הגמרא, ולאחר מכן כותרת משנה לשתי ההבנות האפשריות בגמרא. לכל הבנה כזו תן כותרת שלישית בנפרד שבה תציג את השיטה ואת ענפיה בדברי הראשונים והאחרונים וכן הלאה.


== רמב"ם ושלחן ערוך ==
== רמב"ם ושלחן ערוך ==
שורה 56: שורה 56:
*ספרות השלחן ערוך - המבוססת על סדר ארבעת חלקי שולחן ערוך.
*ספרות השלחן ערוך - המבוססת על סדר ארבעת חלקי שולחן ערוך.
כל ספרות כזו יש לה בית אב משלה - הגמרא, הרמב"ם והשו"ע.
כל ספרות כזו יש לה בית אב משלה - הגמרא, הרמב"ם והשו"ע.
הדבר מקשה לאחד את כל החלקים הללו בדף אחד, בסיכום סוגיה אחד. ייתכן שהיה קל יותר להציג סוגיה תלמודית בנפרד, שיטת הרמב"ם בנפרד ושו"ע ונו"כ בנפרד.  
<BR/>לפעמים קשה לאחד את כל החלקים הללו בדף אחד, בסיכום סוגיה אחד. ייתכן שהיה קל יותר להציג סוגיה תלמודית בנפרד, שיטת הרמב"ם בנפרד ושו"ע ונו"כ בנפרד.  
<BR/>אמנם אנחנו נשאף כן לחבר את הכל יחד, אבל בהחלט זה אומר שבהרבה מאוד סוגיות, שיטת הרמב"ם תתפוס כותרת לעצמה, וכן שיטת ההלכה והשו"ע כמעט תמיד כותרת לעצמה.
<BR/>אמנם אנחנו נשאף לחבר את הכל יחד, אבל בהחלט זה אומר שבהרבה מאוד סוגיות, שיטת הרמב"ם תתפוס כותרת לעצמה, וכן שיטת ההלכה והשו"ע כמעט תמיד כותרת לעצמה.


== נושאים החורגים מן הסוגיה ==
== נושאים החורגים מן הסוגיה ==
שורה 63: שורה 63:
<BR/>הדבר נכון למשל בכל מיני נושאים שהתחדשו בדורנו, למשל דיון האחרונים סביב דוד שמש, או פלטה של שבת וכיו"ב.
<BR/>הדבר נכון למשל בכל מיני נושאים שהתחדשו בדורנו, למשל דיון האחרונים סביב דוד שמש, או פלטה של שבת וכיו"ב.
<BR/>כמו כן יש לפעמים שהדיון הצדדי נמצא כבר בראשונים או אפילו בגמרא, אבל בכ"ז הוא צדדי לדיון המרכזי בסוגיה. להציג אותו בהתחלה יהיה מכביד ולא מתאים. במקרה כזה בהחלט אפשר להשאיר אותו לסוף תחת כותרת נפרדת.  
<BR/>כמו כן יש לפעמים שהדיון הצדדי נמצא כבר בראשונים או אפילו בגמרא, אבל בכ"ז הוא צדדי לדיון המרכזי בסוגיה. להציג אותו בהתחלה יהיה מכביד ולא מתאים. במקרה כזה בהחלט אפשר להשאיר אותו לסוף תחת כותרת נפרדת.  
<BR/>כמו כן לפעמים אין נושא מרכזי בסוגיה, אלא כבר בגמרא ישנם כמה נקודות שונות שצריך לחלק אותם ואי אפשר להביאם בבת אחת, ראו למשל, בסוגיית [[ברכת הגומל]], שישנה כותרת ל'מי מברך' ואריכות גדולה בעניין, ואילו בסוף ישנה כותרת גם לשאלה 'אם צריך לברך בפני עשרה'. לא שייך להכניס את זה בהתחלה, אך על פי שזה נידון כבר בגמרא ולא בראשונים. וכן על זה הדרך.
<BR/>כמו כן לפעמים אין נושא מרכזי בסוגיה, אלא כבר בגמרא ישנם כמה נקודות שונות שצריך לחלק אותם ואי אפשר להביאם בבת אחת, ראה למשל, בסוגיית [[ברכת הגומל]], שישנה כותרת ל'מי מברך' ואריכות גדולה בעניין, ואילו בסוף ישנה כותרת גם לשאלה 'אם צריך לברך בפני עשרה'. לא שייך להכניס את זה בהתחלה, אך על פי שזה נידון כבר בגמרא ולא בראשונים. וכן על זה הדרך.


== השגות ותוספות ==
== השגות ותוספות ==
אם יש לכם הערות והשגות על הכתוב בדף זה, או כל מיני טיפים שהייתם רוצים לשתף אחרים, כדי לשפר את לאיכות הכתיבה, אנא כתבו ב[[שיחת ויקיסוגיה:איך לבנות סוגיה|דף השיחה]] של דף זה. המטרה של כולנו בדוף של דבר ליצור מאגר מידע באיכות הגבוהה ביותר.  
אם יש לך הערות והשגות על הכתוב בדף זה, או כל מיני טיפים שהיית רוצה לשתף אחרים על מנת לשפר את איכות הכתיבה, אנא כתוב ב[[שיחת ויקיסוגיה:איך לבנות סוגיה|דף השיחה]] של דף זה. המטרה של כולנו בסופו של דבר - ליצור מאגר מידע באיכות הגבוהה ביותר.  


== ראו גם ==
== ראו גם ==
* [[עזרה:מדריך לכתיבת סוגיות|מדריך לכתיבת סוגיות]]
* [[עזרה:מדריך לכתיבת סוגיות|מדריך לכתיבת סוגיות]]
[[קטגוריה:ויקיסוגיה - עזרה]]
[[קטגוריה:ויקיסוגיה - עזרה]]