הבדלים בין גרסאות בדף "התקדשי לי במנה ונתן לה דינר"

אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
אך הגמרא דוחה את הסיוע הזה, מפני שאם לא היתה הברייתא אומרת את הסיפא ב'מנה זו', היינו מבינים שהרישא איירי ב'מנה זו' ואילו האומר 'מנה' סתם, לא היה יכול לחזור בו והיו חלים הקידושין. לכן שנה התנא את הסיפא ב'מנה זו' כדי שנדע שהרישא איירי במנה סתם.
אך הגמרא דוחה את הסיוע הזה, מפני שאם לא היתה הברייתא אומרת את הסיפא ב'מנה זו', היינו מבינים שהרישא איירי ב'מנה זו' ואילו האומר 'מנה' סתם, לא היה יכול לחזור בו והיו חלים הקידושין. לכן שנה התנא את הסיפא ב'מנה זו' כדי שנדע שהרישא איירי במנה סתם.
בסוף הדברים, הגמרא מביאה דברי רב אשי שמחלק באופן אחר בין הברייתא לדברי ר' אלעזר, שהברייתא מדברת במונה והולך, כלומר שאינו נותן לה את כל המנה בבת אחת, אלא מטבע מטבע, ומ"מ דעתה על כל המנה לקבלו עכשיו, וכל זמן שלא קיבלתו במלואו לא גמרה בדעתה להתקדש. מה שאין כן באומר התקדשי לי במנה ונותן לה דינר, הרי היא רואה שיש לו רק דינר ומסכימה לקבלו, ולכן היא מקודשת בו בלבד, ובתנאי שישלים לאחר מכן.
בסוף הדברים, הגמרא מביאה דברי רב אשי שמחלק באופן אחר בין הברייתא לדברי ר' אלעזר, שהברייתא מדברת במונה והולך, כלומר שאינו נותן לה את כל המנה בבת אחת, אלא מטבע מטבע, ומ"מ דעתה על כל המנה לקבלו עכשיו, וכל זמן שלא קיבלתו במלואו לא גמרה בדעתה להתקדש. מה שאין כן באומר התקדשי לי במנה ונותן לה דינר, הרי היא רואה שיש לו רק דינר ומסכימה לקבלו, ולכן היא מקודשת בו בלבד, ובתנאי שישלים לאחר מכן.
[[קטגוריה: קידושין]]
[[קטגוריה: קידושין ח.]]
[[קטגוריה: אישות פרק ז]]
[[קטגוריה: אבן העזר סימן כט]]