הבדלים בין גרסאות בדף "התקדשי לי במנה ונתן לה דינר"

אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
מתרצת הגמרא שהברייתא מדבר במקרה שונה קצת, שאמר לה לאשה 'התקדשי לי במנה זו', כלומר הוא רוצה לקדש אותה במטבעות המסויימות שבידו, וכיון שלא השלים ונתן לה הכל, הרי זה כמו שנתן לה מנה חסר דינר ולכן אין הקידושין חלים עדיין ויכול לחזור בו. <BR/>אלא שקשה לפי זה מה ההבדל בין הרישא בברייתא לסיפא, שהרי בסיפא כבר כתוב שאם אמר התקדשי לי במנה זו ונמצא חסר אינה מקודשת.
מתרצת הגמרא שהברייתא מדבר במקרה שונה קצת, שאמר לה לאשה 'התקדשי לי במנה זו', כלומר הוא רוצה לקדש אותה במטבעות המסויימות שבידו, וכיון שלא השלים ונתן לה הכל, הרי זה כמו שנתן לה מנה חסר דינר ולכן אין הקידושין חלים עדיין ויכול לחזור בו. <BR/>אלא שקשה לפי זה מה ההבדל בין הרישא בברייתא לסיפא, שהרי בסיפא כבר כתוב שאם אמר התקדשי לי במנה זו ונמצא חסר אינה מקודשת.
<BR/>מתרצת הגמרא שהסיפא באמת באה לפרש את הרישא, ומוסיפה שכך גם מסתבר, שהרי אם הרישא מדברת באומר 'מנה' סתם, ואעפ"כ לא הוו קידושין, כל שכן הוא באומר 'מנה זו', ואין צורך לשנות זאת.  
<BR/>מתרצת הגמרא שהסיפא באמת באה לפרש את הרישא, ומוסיפה שכך גם מסתבר, שהרי אם הרישא מדברת באומר 'מנה' סתם, ואעפ"כ לא הוו קידושין, כל שכן הוא באומר 'מנה זו', ואין צורך לשנות זאת.  
<BR/>אך הגמרא דוחה את הסיוע הזה, מפני שאם לא היתה הברייתא אומרת את הסיפא ב'מנה זו', היינו מבינים שהרישא איירי ב'מנה זו' ואילו האומר 'מנה' סתם, לא היה יכול לחזור בו והיו חלים הקידושין. לכן שנה התנא את הסיפא ב'מנה זו' כדי שנדע שהרישא איירי במנה סתם.
אך הגמרא דוחה את הסיוע הזה, מפני שאם לא היתה הברייתא אומרת את הסיפא ב'מנה זו', היינו מבינים שהרישא איירי ב'מנה זו' ואילו האומר 'מנה' סתם, לא היה יכול לחזור בו והיו חלים הקידושין. לכן שנה התנא את הסיפא ב'מנה זו' כדי שנדע שהרישא איירי במנה סתם.