הבדלים בין גרסאות בדף "התקדשי לי במנה ונתן לה דינר"

אין תקציר עריכה
שורה 39: שורה 39:
=== שיטת הרי"ף והרמב"ם ===  
=== שיטת הרי"ף והרמב"ם ===  
ה'''רי"ף''' (ד א) הביא דברי ר' אלעזר כפשטם שמקודשת וישלים, ועל זה כתב שהני מילי באומר לה מנה סתם, אבל אמר לה מנה זה והיה מונה והולך, הרשות לכל אחד מהם לחזור בו אפילו בדינר האחרון. כלומר הבין מבין שרק ב'מנה זו' מהני מונה והולך, אך במנה סתם משמע שאפילו מונה והולך לא יכולים לחזור בהם.
ה'''רי"ף''' (ד א) הביא דברי ר' אלעזר כפשטם שמקודשת וישלים, ועל זה כתב שהני מילי באומר לה מנה סתם, אבל אמר לה מנה זה והיה מונה והולך, הרשות לכל אחד מהם לחזור בו אפילו בדינר האחרון. כלומר הבין מבין שרק ב'מנה זו' מהני מונה והולך, אך במנה סתם משמע שאפילו מונה והולך לא יכולים לחזור בהם.
<BR/>וכן כתב ה'''רמב"ם''' (אישות ז יז) להדיא, שאם אמר מנה סתם ונתן לה אפילו דינר אחד מקודשת בתנאי שישלים השאר. ואם פירש ואמר 'במאה דינרים אלו' והתחיל למנות לתוך ידה, אינה מקודשת עד שישלים, ובינתיים יכולים לחזור בהם.
<BR/>וכן כתב ה'''רמב"ם''' (אישות ז יז) להדיא, שאם אמר מנה סתם ונתן לה אפילו דינר אחד מקודשת בתנאי שישלים השאר. ואם פירש ואמר 'במאה דינרים אלו' והתחיל למנות לתוך ידה, אינה מקודשת עד שישלים, ובינתיים יכולים לחזור בהם.  
<BR/>המפרשים טרחו ליישב דברי הרי"ף והרמב"ם, כמי הם פסקו בגמרא, שהרי זה לכאורה דלא כמאן. שאם כוונתם לפסוק כמו התירוץ הראשון של הגמרא, לא היה להם כלל להזכיר החילוק של 'מונה והולך' שזה רק רב אשי חידש בתירוצו. ואם כוונתם לפסוק כרב אשי על פי החילוק של 'מונה והולך', היה להם לכתוב זאת אפילו במנה סתם ולא רק במנה זו, שהרי רב אשי לא מקבל  את החילוק בין מנה סתם למה זו, אלא מחלק באופן אחר?
 
ה'''שלחן ערוך''' (אבן העזר כט ז) העתיק כדברי הרמב"ם שמנה זו ומונה והולך אינה מקודשת עד שישלים, ואילו הרמ"א העיר שיש אומרים שבחד מינייהו סגי.
 
המפרשים טרחו ליישב דברי הרי"ף והרמב"ם, כמי הם פסקו בגמרא, שהרי זה לכאורה דלא כמאן. שאם כוונתם לפסוק כמו התירוץ הראשון של הגמרא, לא היה להם כלל להזכיר החילוק של 'מונה והולך' שזה רק רב אשי חידש בתירוצו. ואם כוונתם לפסוק כרב אשי על פי החילוק של 'מונה והולך', היה להם לכתוב זאת אפילו במנה סתם ולא רק במנה זו, שהרי רב אשי לא מקבל  את החילוק בין מנה סתם למה זו, אלא מחלק באופן אחר?


ה'''מאירי''' (ח א ד"ה אף) כתב שבאמת יש טעות סופר ברי"ף שמה שכתוב 'מנה זה והיה מונה והולך' הם דברים זרים, וצריך לומר 'מנה זה או שהיה מונה והולך', ושכן העידו גדולי הדורות שנמצא בכתבי רי"ף מספרד.
ה'''מאירי''' (ח א ד"ה אף) כתב שבאמת יש טעות סופר ברי"ף שמה שכתוב 'מנה זה והיה מונה והולך' הם דברים זרים, וצריך לומר 'מנה זה או שהיה מונה והולך', ושכן העידו גדולי הדורות שנמצא בכתבי רי"ף מספרד.
שורה 68: שורה 71:
=== מחילה ===
=== מחילה ===
ב'''מאירי''' (ד"ה ומעתה) מובא שמועילה מחילה גם כאשר נמצא דינר אחד של נחושת, כשם שיכולה למחול לו על השלמת המנה ותהיה מקודשת בדינר בלבד, כן הדין בנתן לה מנה ונמצא אחד של נחושת. אך זהו דווקא באמר לה 'מנה' סתם, אבל אמר לה 'מנה זו' יש כאן קפידא ואינה מקודשת אפילו מחלה. אמנם אם היא הרגישה בתחילה שיש כאן דינר של נחשת הרי סברה וקיבלה ומקודשת, אך אם לא הרגישה בו אינה מקודשת ואפילו עכשיו מוחלת.
ב'''מאירי''' (ד"ה ומעתה) מובא שמועילה מחילה גם כאשר נמצא דינר אחד של נחושת, כשם שיכולה למחול לו על השלמת המנה ותהיה מקודשת בדינר בלבד, כן הדין בנתן לה מנה ונמצא אחד של נחושת. אך זהו דווקא באמר לה 'מנה' סתם, אבל אמר לה 'מנה זו' יש כאן קפידא ואינה מקודשת אפילו מחלה. אמנם אם היא הרגישה בתחילה שיש כאן דינר של נחשת הרי סברה וקיבלה ומקודשת, אך אם לא הרגישה בו אינה מקודשת ואפילו עכשיו מוחלת.
== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}