הבדלים בין גרסאות בדף "העמדת מחיצה בשבת"

נוספו 960 בתים ,  18:08, 31 במרץ 2016
אין תקציר עריכה
מ
שורה 50: שורה 50:


ה'''דרכי משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1327 (ד)] כתב לתמוה על דברי המרדכי הללו, שהרי איתא להדיא בביצה כב. שמותר לעשות מחיצה לפני אור הנר כדי לשמש מטתו, ותירץ שגם מחיצה זו לא התירה הגמ' אלא כדרך שעשה מהר"ם, דהיינו בהוספה על האוהל, ולא לכתחילה. ושוב פסק כן ב'''הגהת שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1556 (שטו א)] לאסור לעשות מחיצה לפני אור הנר כדי לשמש מטתו.
ה'''דרכי משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1327 (ד)] כתב לתמוה על דברי המרדכי הללו, שהרי איתא להדיא בביצה כב. שמותר לעשות מחיצה לפני אור הנר כדי לשמש מטתו, ותירץ שגם מחיצה זו לא התירה הגמ' אלא כדרך שעשה מהר"ם, דהיינו בהוספה על האוהל, ולא לכתחילה. ושוב פסק כן ב'''הגהת שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1556 (שטו א)] לאסור לעשות מחיצה לפני אור הנר כדי לשמש מטתו.
אמנם בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כו)] מכח גמרא זו חלק על המהר"ם וכתב שמותר לפרוס סדין למחיצה על מנת לשמש מיטתו, לפי שעיקר עשייתה אינו אלא משום צניעות, וגם האיסור לשמש לאור הנר, הוא מטעמי צניעות.
אמנם בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כו)] מכח גמרא זו חלק על המהר"ם וכתב שמותר לפרוס סדין למחיצה על מנת לשמש מיטתו, לפי שעיקר עשייתה אינו אלא משום צניעות, וגם האיסור לשמש לאור הנר, הוא מטעמי צניעות. וכ"כ הרב אור החיים הקדוש ב'''ראשון לציון''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9343&st=&pgnum=156 (ביצה כב ד"ה וראיתי לרמ"א)] שהדין פשוט להתיר, ושכן סוברים הרי"ף, הרמב"ם, הרמב"ן, הרשב"א והר"ן. וכתב שם שלא חשיב מחיצה המתרת אלא בשגוף המחיצה מתיר, כגון בסוכה או לענין טלטול, אבל הכא לא גוף המחיצה מתיר, שהרי ללא הנר, או ע"י כיסוי ג"כ מותר. ולדבריו הסכים הרב '''ערך השלחן''' טייב [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7964&st=&pgnum=93&hilite= (א)]
וב'''פסקי תשובות''' (ד 43) כתב לחלק שבסוכה וטלטול ההיתר נעשה מיד עם עשיית המחיצה, מה שאי"כ בתשמיש וצרכים, אינה מתרת אלא את המעשה שאחר כך. והן הן הדברים.


וב'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1557 (ג)] כתב לחלק בין היכא שפורס את הסדין משום מחיצה לבין היכא שעושה משום כיסוי בעלמא, ודייק מדברי המרדכי שמהר"ם עשה מחיצה י' טפחים, משמע שמדין מחיצה עשה כן, וכאילו הוא ברשות אחרת אף שהספרים מגולים. אך אם פורס את הסדין על כל הספרים, אין שם מחיצה עליו אלא כיסוי בעלמא ומותר בשבת, בין בנר ובין בספרים. דברים אלו העתיקו ה'''גר"ז''' והרב '''ערוך השלחן''' לדינא.
וב'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1557 (ג)] כתב לחלק בין היכא שפורס את הסדין משום מחיצה לבין היכא שעושה משום כיסוי בעלמא, ודייק מדברי המרדכי שמהר"ם עשה מחיצה י' טפחים, משמע שמדין מחיצה עשה כן, וכאילו הוא ברשות אחרת אף שהספרים מגולים. אך אם פורס את הסדין על כל הספרים, אין שם מחיצה עליו אלא כיסוי בעלמא ומותר בשבת, בין בנר ובין בספרים. דברים אלו העתיקו ה'''גר"ז''' והרב '''ערוך השלחן''' לדינא.