הבדלים בין גרסאות בדף "העמדת מחיצה בשבת"

נוספו 265 בתים ,  13:05, 31 במרץ 2016
אין תקציר עריכה
שורה 46: שורה 46:
===מחיצה להתיר תשמיש המטה ועשיית צרכים, ומחיצה להפרדה בין גברים לנשים===
===מחיצה להתיר תשמיש המטה ועשיית צרכים, ומחיצה להפרדה בין גברים לנשים===
ה'''מרדכי''' (שבת ג שיא) כתב שמהר"ם מרוטנבורג היה עושה בכל לילה מחיצה בין מטתו לבין הספרים, לפי שלפעמים היה משתין בלילה. וכתב שבשבת לא היה עושה מחיצה זו, אלא בליל שבת כורכה על מוט ומשייר בה טפח, ובשבת פושטה לגמרי, דהוה מוסיף על האוהל ולא עושהו בתחילה. וכתב הטעם לפי שכל מחיצה שאיננה לצניעות אסור לעשותה בשבת משום אוהל, אבל מחיצה שנעשית להפרדה בין גברים לנשים בשעת הדרשה מותר, לפי שאינה באה אלא לצניעות.
ה'''מרדכי''' (שבת ג שיא) כתב שמהר"ם מרוטנבורג היה עושה בכל לילה מחיצה בין מטתו לבין הספרים, לפי שלפעמים היה משתין בלילה. וכתב שבשבת לא היה עושה מחיצה זו, אלא בליל שבת כורכה על מוט ומשייר בה טפח, ובשבת פושטה לגמרי, דהוה מוסיף על האוהל ולא עושהו בתחילה. וכתב הטעם לפי שכל מחיצה שאיננה לצניעות אסור לעשותה בשבת משום אוהל, אבל מחיצה שנעשית להפרדה בין גברים לנשים בשעת הדרשה מותר, לפי שאינה באה אלא לצניעות.
<BR/>דבריו אלו הובאו ב'''בית יוסף''' (שטו ד"ה ובמרדכי) וכתב שם שאין הכוונה שדווקא לצניעות מותרת, אלא כל מחיצה שאינה באה להתיר מותר לעשותה בשבת, ולכן אם באה להגן מפני החמה או שלא תפול וכד' מותר. אמנם ב'''שלחן ערוך''' לא כתב דין זה, ורק ה'''רמ"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1556 (א)] העתיקו.
<BR/>דבריו אלו הובאו ב'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1327 (שטו ד"ה ובמרדכי)] וכתב שם שאין הכוונה שדווקא לצניעות מותרת, אלא כל מחיצה שאינה באה להתיר מותר לעשותה בשבת, ולכן אם באה להגן מפני החמה או שלא תפול וכד' מותר. אמנם ב'''שלחן ערוך''' לא כתב דין זה, ורק ה'''רמ"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1556 (א)] העתיקו.


ה'''דרכי משה''' (ד) כתב לתמוה על דברי המרדכי הללו, שהרי איתא להדיא בביצה כב. שמותר לעשות מחיצה לפני אור הנר כדי לשמש מטתו, ותירץ שגם מחיצה זו לא התירה הגמ' אלא כדרך שעשה מהר"ם, דהיינו בהוספה על האוהל, ולא לכתחילה. ושוב פסק כן ב'''הגהת שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1556 (שטו א)] לאסור לעשות מחיצה לפני אור הנר כדי לשמש מטתו.
ה'''דרכי משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1327 (ד)] כתב לתמוה על דברי המרדכי הללו, שהרי איתא להדיא בביצה כב. שמותר לעשות מחיצה לפני אור הנר כדי לשמש מטתו, ותירץ שגם מחיצה זו לא התירה הגמ' אלא כדרך שעשה מהר"ם, דהיינו בהוספה על האוהל, ולא לכתחילה. ושוב פסק כן ב'''הגהת שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x1556 (שטו א)] לאסור לעשות מחיצה לפני אור הנר כדי לשמש מטתו.
אמנם בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כו)] מכח גמרא זו חלק על המהר"ם וכתב שמותר לפרוס סדין למחיצה על מנת לשמש מיטתו, לפי שעיקר עשייתה אינו אלא משום צניעות, וגם האיסור לשמש לאור הנר, הוא מטעמי צניעות.
אמנם בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כו)] מכח גמרא זו חלק על המהר"ם וכתב שמותר לפרוס סדין למחיצה על מנת לשמש מיטתו, לפי שעיקר עשייתה אינו אלא משום צניעות, וגם האיסור לשמש לאור הנר, הוא מטעמי צניעות.


שורה 67: שורה 67:
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
* עשיית מחיצות עראי בשבת - הרב משה שטיין, קובץ 'בית אהרן וישראל' לה (עמ' עח), תשנ"א.
* עשיית מחיצות עראי בשבת - הרב משה שטיין, קובץ 'בית אהרן וישראל' לה (עמ' עח), תשנ"א.
* [http://asif.co.il/?wpfb_filepage=19-7-pdf מחיצה המתרת במחיצת בית הכנסת] - הרב אליסף יעקבסון, 'אסיף' ג, תשע"ו.


[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]