הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

הוסרו 10 בתים ,  22:43, 2 ביוני 2016
שורה 85: שורה 85:


====שיטת מהר"מ מלובלין====
====שיטת מהר"מ מלובלין====
'''מהר"מ מלובלין''' (שו"ת מהר"מ מלובלין פ), פירש את הרמב"ם בדרך שונה, והעלה שהרמב"ם סובר בדומה לשיטת '''הרי"ף''' אליבא '''דהדרישה'''. לשיטתו, היות והרמב"ם (הלכות אישות כ"ד כ"א), מדמה את דין דבר מכוער לדין העוברת על דת יהודית, דין דבר מכוער נאמר בעדים, כדין העוברת על דת יהודית. בדין זה אמר הרמב"ם שאם רצה הבעל לקיימה- רשאי. אולם, דין היוצאת בעדי כיעור רק בשיטת רבי, שהלכה כמותו בקלא דלא פסיק. לפיכך, יפרש הרמב"ם שאין חיוב להוציא אישה בעדי כיעור, אלא שאם רצה להוציא- מוציא. ויתרה מכך, מצווה עליו להוציא, אם לא הוציא נקרא רשע.
'''מהר"מ מלובלין''' (שו"ת מהר"מ מלובלין פ), פירש את הרמב"ם בדרך שונה, והעלה שהרמב"ם סובר בדומה לשיטת '''הרי"ף''' אליבא '''דהדרישה'''. לשיטתו, היות והרמב"ם (אישות כ"ד כ"א), מדמה את דין דבר מכוער לדין העוברת על דת יהודית, דין דבר מכוער נאמר בעדים, כדין העוברת על דת יהודית. בדין זה אמר הרמב"ם שאם רצה הבעל לקיימה- רשאי. אולם, דין היוצאת בעדי כיעור רק בשיטת רבי, שהלכה כמותו בקלא דלא פסיק. לפיכך, יפרש הרמב"ם שאין חיוב להוציא אישה בעדי כיעור, אלא שאם רצה להוציא- מוציא. ויתרה מכך, מצווה עליו להוציא, אם לא הוציא נקרא רשע.
כלומר, '''הרמב"ם''' אליבא ד'''מהר"מ מלובלין''' יפסוק שאם יש עדי טומאה- תצא בעל כורחו של הבעל, וכל שכן בעל כורחו של הבועל. אם יש עדי דבר מכוער וקלא דלא פסיק- מותרת לבעל, אך מצווה עליו להוציא, ואם לא הוציא נקרא רשע. במקרה זה מוציאים מהבועל אף בעל כורחו, במידה ואין לה בנים ממנו, אך אם יש לה- לא תצא.
כלומר, '''הרמב"ם''' אליבא ד'''מהר"מ מלובלין''' יפסוק שאם יש עדי טומאה- תצא בעל כורחו של הבעל, וכל שכן בעל כורחו של הבועל. אם יש עדי דבר מכוער וקלא דלא פסיק- מותרת לבעל, אך מצווה עליו להוציא, ואם לא הוציא נקרא רשע. במקרה זה מוציאים מהבועל אף בעל כורחו, במידה ואין לה בנים ממנו, אך אם יש לה- לא תצא.
===הראב"ד===
===הראב"ד===
'''הרשב"ש''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19544&st=&pgnum=41 (שו"ת הרשב"ש צב)] הביא בשם '''הראב"ד''', שבעדי כיעור האישה אסורה על בעלה, אך אין מחייבים אותו לגרשה. שיטה זו דומה לסברת '''המהר"מ מלובלין''' (שו"ת מהר"מ מלובלין פ) בדעת הרמב"ם.
'''הרשב"ש''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19544&st=&pgnum=41 (שו"ת הרשב"ש צב)] הביא בשם '''הראב"ד''', שבעדי כיעור האישה אסורה על בעלה, אך אין מחייבים אותו לגרשה. שיטה זו דומה לסברת '''המהר"מ מלובלין''' (שו"ת מהר"מ מלובלין פ) בדעת הרמב"ם.
165

עריכות