המקדש במלווה
המקדש אישה במלווה שנתן לה או בהנאת מלווה אם מקודשת או לא.
בבלי: | קידושין ו ב |
רמב"ם: | אישות ה יג, ט"ו |
שולחן ערוך: | אבן העזר כח ז-ט |
סוגית הגמרא
הגמרא (קידושין ו ב) מביאה דברי אביי הקובע שאדם המקדש במלווה, כלומר שאומר לה 'התקדשי לי במלוה שהלוויתיך' אינה מקודשת. ומבאר רש"י שטעם הדבר הוא לפי שמלוה להוצאה ניתנה, שהמעות שהביא לה קודם כבר שלה הם, והיא חייבת לו מעות אחרים תחתיהן, ולכן אין כאן נתינת כסף בדומה לנתינת הכסף אצל עפרון.
עוד מוסיף אביי שהמקדש בהנאת מלוה מקודשת, אבל אסור לעשות כן מפני הערמת ריבית. ומפרשת הגמרא שמדובר שהלוה לה כבר כסף בעבר וכעת אומר לה 'הרי את מקודשת לי בכך שאני מרוויח לך זמן לאחר את התשלום', שכיון שהרווחת הזמן שווה כסף הוא, הרי היא מקודשת, אך אסור לעשות כן מפני הערמת ריבית.