9,780
עריכות
שורה 14: | שורה 14: | ||
=== שיטת התוספות === | === שיטת התוספות === | ||
'''תוספות''' (ד"ה דארווח) כותב על פירוש רש"י שאין נראה לומר שזוהי רק הערמת ריבית, שכיון שאינו נותן לה כלום והיא מתקדשת לו, הרי זה כאילו היא נותנת לו פרוטה יתר על ההלוואה, והוי ריבית גמור. | '''תוספות''' (ד"ה דארווח) כותב על פירוש רש"י שאין נראה לומר שזוהי רק הערמת ריבית, שכיון שאינו נותן לה כלום והיא מתקדשת לו, הרי זה כאילו היא נותנת לו פרוטה יתר על ההלוואה, והוי ריבית גמור. | ||
<BR/>לכן מפרש רבנו תם את הגמרא באופן אחר, | <BR/>לכן מפרש רבנו תם את הגמרא באופן אחר, שמדובר שהיתה חייבת מעות לאדם אחר, וכשהגיע הזמן לפרוע הלך המקדש ונתן לו פרוטה על מנת שירוויח לה זמן, וקידש אותה בהנאה זו שהרוויח לה זמן. | ||
<BR/>ומוסיף רבנו תם לבאר, שאף שקיימא לן ש[[לא אסרה תורה אלא ריבית הבאה מלווה למלווה] זהו דווקא כשאין הלווה נותן כלום, וכגון שנתן אדם כסף לפלוני על מנת שילווה לחבירו, ואין חבירו נותן לו כלום, אבל כאן הרי האישה מתרצית להתקדש לנותן והוי הערמת ריבית. ומסיים התוספות שבאותו אופן היתה הגמרא יכולה לדבר על קידושין במלווה עצמה, כגון שהמקדש נותן למלוה פרוטה על מנת שילווה לה, אלא שהנאת מלווה משמע מלווה שהיתה עליו כבר. | |||
== קידושין בהנאת מחילת חוב == | == קידושין בהנאת מחילת חוב == |