הבדלים בין גרסאות בדף "המקדש במלווה"

נוספו 1,621 בתים ,  15:27, 30 ביוני 2021
מ
הרחבה, עיצוב
מ (הרחבה, עיצוב)
 
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות||קידושין ו ב||אישות ה יג-טו|אבן העזר כח ז-ט}}
{{סוגיה
| תלמוד בבלי = קידושין, דף ו ע"ב
| משנה תורה לרמב"ם = הלכות אישות, פרק ה הלכה י"ג-ט"ו
| שולחן ערוך = אבן העזר כח ז-ט
| ספרי מניין המצוות =
| ספרות הלכתית נוספת =
}}
המקדש אישה במלווה שנתן לה או בהנאת מלווה אם מקודשת או לא.
המקדש אישה במלווה שנתן לה או בהנאת מלווה אם מקודשת או לא.


שורה 33: שורה 39:
'''רש"י''' (ד"ה לא צריכא דארווח) כותב שאם אומר לה 'התקדשי לי בהנאת מחילת החוב' כל שכן שמקודשת היא, ואין זה דומה למקדש במלווה, לפי שאין הוא מקדש במעות המלווה עצמן, אלא בהנאה שיש לה בכך שמחל לה על החוב, ואת זה הוא נותן לה כעת.
'''רש"י''' (ד"ה לא צריכא דארווח) כותב שאם אומר לה 'התקדשי לי בהנאת מחילת החוב' כל שכן שמקודשת היא, ואין זה דומה למקדש במלווה, לפי שאין הוא מקדש במעות המלווה עצמן, אלא בהנאה שיש לה בכך שמחל לה על החוב, ואת זה הוא נותן לה כעת.
<BR/>כן הסכימו גם ה'''רמב"ן''', ה'''רשב"א''', ה'''ריטב"א'''.
<BR/>כן הסכימו גם ה'''רמב"ן''', ה'''רשב"א''', ה'''ריטב"א'''.
== קידושין בריבית ==
נחלקו הראשונים בדין המקדש בהלוואה באופן שלוקח ריבית, כגון שהלווה לה ארבעה והחזירה לו חמישה וקידש אותה באותו דינר של ריבית, האם האשה מקודשת או לא.
<BR/>ה'''ריטב"א''' (ד"ה הבנאת מלוה) כתב שאם עשה כן מקודשת, כיון שהריבית שנתה לו ממון גמור הוא, אלא שחובה עליו להחזירו ויוצאה בדיינים. אבל מ"מ כל זמן שאצלו הוא ממון גמור ומקודשת. אמנם אם טרם החזיר ורק זקף הדינר הנוסף על המלווה וקידש בו אינה מקודשת, לפי שלא עדיף ממעות הקרן עצמן שלהוצאה ניתנו ואינה מקודשת.
<BR/>לעומת זאת ה'''מאירי''' מביא דעה נוספת בענין שאינה מקודשת, מכיון שהיא אינה יודעת שהוא חייב להחזיר את הריבית, והיא חושבת שנותן לה משלו, ולכן זו מחילה בטעות ואינה מקודשת. ומסיים המאירי שמחמת המחלוקת מחמירין להצריכה גט.
<BR/>עוד הוסיף המאירי שאם נטל ממנה ריבית שאינה קצוצה וקידשה בה, כיון שהיא מדרבנן ואינה יוצאה בדיינים, אינה מקודשת.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==