הבדלים בין גרסאות בדף "המקדש במלווה"

נוספו 413 בתים ,  12:05, 28 בפברואר 2020
שורה 21: שורה 21:


=== שיטת רבנו חננאל והראב"ד ===
=== שיטת רבנו חננאל והראב"ד ===
בשם '''רבנו חננאל''' הביאו הראשונים שסובר הוא שמדובר שחזירה לו את המעות וכעת נותן לה אותם שוב לזמן נוסף, וזוהי הרווחת הזמן שמקדש אותה בה.
בשם '''רבנו חננאל''' הביאו הראשונים שסובר הוא שמדובר שחזירה לו את המעות וכעת נותן לה אותם שוב לזמן נוסף, וזוהי הרווחת הזמן שמקדש אותה בה<ref>ה'''רשב"א''' כותב שמה שהביא לרבנו חננאל לפרש כן, הוא שאם לא נאמר שהחזירה את המעות תהיה הנאת מלווה חמורה יותר ממלווה עצמה, שבהנאת מלווה אפשר לקדש ובמלווה עצמה לא, יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא.</ref>.
<BR/>גם ה'''ראב"ד''' (אישות ה טו) כתב באופן דומה בשם 'הראשונים' שהגיע זמן המלוה ליפרע והמעות בידה מזומנים לפרוע, והיא נותנת לו דינר על מנת שיאריך לה הזמן ונתרצה להאריך לה בשכר הקידושין מקודשת.
<BR/>גם ה'''ראב"ד''' (אישות ה טו) כתב באופן דומה בשם 'הראשונים' שהגיע זמן המלוה ליפרע והמעות בידה מזומנים לפרוע, והיא נותנת לו דינר על מנת שיאריך לה הזמן ונתרצה להאריך לה בשכר הקידושין מקודשת.


אמנם הרבה ראשונים חולקים על דברים אלו. הרמב"ן כתב שאין זו לשון 'ארווח לה זמנא', ועוד שאין פה הנאת מלווה, שהרי כשמחזיר לה שוב את המעות הרי זו מלווה חדשה. וגם לפי מה שכתב הראב"ד שהיא טרם החזירה לו את המעות, אם כן עדיין הם מלווה בידה וברשותה להוציאם ולפרוע אחרים תחתיהן.
אמנם הרבה ראשונים חולקים על דברים אלו. ה'''רמב''' כתב שאין זו לשון 'ארווח לה זמנא', ועוד שאין פה הנאת מלווה, שהרי כשמחזיר לה שוב את המעות הרי זו מלווה חדשה. וגם לפי מה שכתב הראב"ד שהיא טרם החזירה לו את המעות, אם כן עדיין הם מלווה בידה וברשותה להוציאם ולפרוע אחרים תחתיהן. כן דחהה גם ה'''רשב"א''' באופן דומה.


== קידושין בהנאת מחילת חוב ==
== קידושין בהנאת מחילת חוב ==