הבדלים בין גרסאות בדף "המלך הקדוש והמלך המשפט"

אין תקציר עריכה
שורה 27: שורה 27:


==לאן חוזר==
==לאן חוזר==
'''תוספות''' (ברכות לד א) כתבו שכיון שקיימא לן ש[[שלוש הברכות הראשונות נחשבות כברכה אחת]] אם טעה ב'המלך הקדוש' חוזר לראש. אמנם האמצעיות נחשבות כל אחד בפני עצמה, ולכן אם טעה ב'המלך המשפט' חוזר לאותה ברכה.
<BR/>כן כתב גם ה'''רמב"ם''' (תפילה י יג) שב'המלך הקדוש' חוזר לראש וב'המלך המשפט' חוזר לאותה ברכה. אך הוסיף שאם נזכר רק אחר שהשלים תפילתו חוזר לראש. ואין הבדל בזה בין יחיד לשליח ציבור. וכן הוא גם ב'''תשובת הרשב"א''' (א לה).


==המלך המשפט==
==המלך המשפט==
שורה 32: שורה 34:
<BR/>כתבו '''תלמידי רבנו יונה''' (ז א בדפי הרי"ף ד"ה מיהו) שאם אמר 'מלך אוהב צדקה ומשפט' אין צריך לחזור כיון שאמר לשון מלכות, ורק אם לא הזכיר כלל לשון מלכות צריך לחזור.
<BR/>כתבו '''תלמידי רבנו יונה''' (ז א בדפי הרי"ף ד"ה מיהו) שאם אמר 'מלך אוהב צדקה ומשפט' אין צריך לחזור כיון שאמר לשון מלכות, ורק אם לא הזכיר כלל לשון מלכות צריך לחזור.


ה'''טור''' (אורח חיים קיח) הביא דברי אחיו '''רבנו יחיאל''' שתמה מדוע צריך לחזור הרי בכל מקרה הזכיר מלכות? אך כתב שאינו רשאי לשנות ממה שהורגל בפי הכל. אמנם הוסיף שיש מקומות שבאמת אין אומרים 'מלך' בשאר השנה, אלא 'האל המשפט'.
ה'''טור''' (אורח חיים קיח) הביא דברי אחיו '''רבנו יחיאל''' שתמה מדוע צריך לחזור הרי בכל מקרה הזכיר מלכות? אך כתב שאינו רשאי לשנות ממה שהורגל בפי הכל. אמנם הוסיף שיש מקומות שבאמת אין אומרים 'מלך' בשאר השנה, אלא 'האל המשפט'.  


==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==