הבדלים בין גרסאות בדף "המלך הקדוש והמלך המשפט"

אין תקציר עריכה
שורה 29: שורה 29:
'''תוספות''' (ברכות לד א) כתבו שכיון שקיימא לן ש[[שלוש הברכות הראשונות נחשבות כברכה אחת]] אם טעה ב'המלך הקדוש' חוזר לראש. אמנם האמצעיות נחשבות כל אחד בפני עצמה, ולכן אם טעה ב'המלך המשפט' חוזר לאותה ברכה.
'''תוספות''' (ברכות לד א) כתבו שכיון שקיימא לן ש[[שלוש הברכות הראשונות נחשבות כברכה אחת]] אם טעה ב'המלך הקדוש' חוזר לראש. אמנם האמצעיות נחשבות כל אחד בפני עצמה, ולכן אם טעה ב'המלך המשפט' חוזר לאותה ברכה.
<BR/>כן כתב גם ה'''רמב"ם''' (תפילה י יג) שב'המלך הקדוש' חוזר לראש וב'המלך המשפט' חוזר לאותה ברכה. אך הוסיף שאם נזכר רק אחר שהשלים תפילתו חוזר לראש. ואין הבדל בזה בין יחיד לשליח ציבור. וכן הוא גם ב'''תשובת הרשב"א''' (א לה).
<BR/>כן כתב גם ה'''רמב"ם''' (תפילה י יג) שב'המלך הקדוש' חוזר לראש וב'המלך המשפט' חוזר לאותה ברכה. אך הוסיף שאם נזכר רק אחר שהשלים תפילתו חוזר לראש. ואין הבדל בזה בין יחיד לשליח ציבור. וכן הוא גם ב'''תשובת הרשב"א''' (א לה).
== שלחן ערוך ואחרונים ==


==המלך המשפט==
==המלך המשפט==
חלק מהראשונים דנו בשאלה מדוע צריך לחזור כאשר אומר 'מלך אוהב צדקה ומשפט' הרי סוף סוף מזכיר מלכות?
חלק מהראשונים דנו בשאלה מדוע צריך לחזור כאשר אומר 'מלך אוהב צדקה ומשפט' הרי סוף סוף מזכיר מלכות?
<BR/>כתבו '''תלמידי רבנו יונה''' (ז א בדפי הרי"ף ד"ה מיהו) שאם אמר 'מלך אוהב צדקה ומשפט' אין צריך לחזור כיון שאמר לשון מלכות, ורק אם לא הזכיר כלל לשון מלכות צריך לחזור.
<BR/>כתבו '''תלמידי רבנו יונה''' (ז א בדפי הרי"ף ד"ה מיהו) שאם אמר 'מלך אוהב צדקה ומשפט' אין צריך לחזור כיון שאמר לשון מלכות, ורק אם לא הזכיר כלל לשון מלכות צריך לחזור.
<BR/>בדומה לכך הביא ה'''טור''' (אורח חיים קיח) בשם אחיו '''רבנו יחיאל''' שתמה מדוע צריך לחזור הרי בכל מקרה הזכיר מלכות? אך למעשה כתב שאינו רשאי לשנות ממה שהורגל בפי הכל. אמנם הוסיף שיש מקומות שבאמת אין אומרים 'מלך' בשאר השנה, אלא 'האל המשפט'.
ב'''אורחות חיים''' (תפילה קד) כתב בשם ה'''ראב"ד''' שאפילו אם אמר 'מלך אוהב צדקה ומשפט' או 'מלך משפט' חוזר לומר 'המלך המשפט'.


ה'''טור''' (אורח חיים קיח) הביא דברי אחיו '''רבנו יחיאל''' שתמה מדוע צריך לחזור הרי בכל מקרה הזכיר מלכות? אך כתב שאינו רשאי לשנות ממה שהורגל בפי הכל. אמנם הוסיף שיש מקומות שבאמת אין אומרים 'מלך' בשאר השנה, אלא 'האל המשפט'.  
וכן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים קיח א) לא חילק בדבר, ומשמע שלעולם צריך לחזור. אך ה'''רמ"א''' חלק וכתב שלא אמרו לחזור אלא במקום שכל השנה אומרים 'האל אוהב צדקה ומשפט'.


==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==