הבדלים בין גרסאות בדף "הכשרים למול"

נוספו 1,532 בתים ,  00:14, 16 בינואר 2023
שורה 93: שורה 93:
<BR/>והביאו התוספות ראיה מגיטין (מה ב) שם כתוב ש[[תפילין שכתבן ישראל מומר פסולין]], לפי שנאמר: "וקשרתם וכתבתם" מי שאינו בקשירה אינו בכתיבה. ואם כן גם כאן נאמר שכיון שאינו מל עצמו אינו בר מילה.
<BR/>והביאו התוספות ראיה מגיטין (מה ב) שם כתוב ש[[תפילין שכתבן ישראל מומר פסולין]], לפי שנאמר: "וקשרתם וכתבתם" מי שאינו בקשירה אינו בכתיבה. ואם כן גם כאן נאמר שכיון שאינו מל עצמו אינו בר מילה.
<BR/>ומתרצים התוספות שלגבי תפילין כל שאינו מקיים את המצווה בפועל ומבטל מעליו מצוות קשירה, אינו כשר לכתוב. אבל בברית מילה לא בעינן שיקיים בפועל, אלא שהוא בר שמירת ברית אם יחפוץ, ואף שעכשיו אינו רוצה, אין זה פוסל אותו.
<BR/>ומתרצים התוספות שלגבי תפילין כל שאינו מקיים את המצווה בפועל ומבטל מעליו מצוות קשירה, אינו כשר לכתוב. אבל בברית מילה לא בעינן שיקיים בפועל, אלא שהוא בר שמירת ברית אם יחפוץ, ואף שעכשיו אינו רוצה, אין זה פוסל אותו.
<BR/>אבל ב'''בית יוסף''' (ד"ה וערל ישראל) כתב בשם '''רבנו מנוח''' ובשם ספר '''העיטור''' שישראל שמתכוון להפר ברית ולכן לא מל, אינו כשר למול אחרים<ref>לא מצאתי לא ברבנו מנוח ולא בעיטור.</ref>.
גם ב'''אור זרוע''' (מילה צז) הסתפק לגבי ישראל משומד, וכתב שמצד אחד יכול למול כיון שהוא גם בכלל 'ואתה את בריתי תשמור' וגם בכלל 'המול ימול', אבל מצד שני אולי לא כשר למול, לפי שאינו מל לשמה. וזה תמוה שהרי לא מצאנו שצריך למול לשמה.
<BR/>וב'''פרישה''' (ד) גם כתב שישראל מומר לא ימול מהטעם שכיוון שכפר במילתו, כערל דמיא.
וה'''רמ"א''' כתב שבין מומר לכל התורה ובין מומר לערלות דינו כגוי.
<BR/>וב'''ביאור הגר"א''' (ח) חילק ביניהם, שלגבי מומר לכל התורה ציין מקור מתורת כהנים שם ממעט משומדים מן הפסוק 'מכם' שכיוון שהפרו ברית, אינם בכלל ישראל מקבלי ברית. ולגבי מומר לערלות כתב שזוהי דעת בעל העיטור, שמומר לערלות פסול לכולי עלמא אפילו לר' יוחנן. אבל כתב הגר"T שדעת התוספות להיפך, דהיינו שמומר לערלות כשר לכולי עלמא.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==