הבדלים בין גרסאות בדף "הכשרים למול"

נוספו 49 בתים ,  00:12, 8 בינואר 2023
שורה 25: שורה 25:


=== גירסת רבנו חננאל ===
=== גירסת רבנו חננאל ===
'''רבנו חננאל''' מסביר שדברי הגמרא שמעמידה כר' יהודה הנשיא לא מוסבים על הברייתא השניה שאוסרת מילת גוי בלבד, אלא על התוספתא שאוסרת מילת כותי. ולפי זה צריך לומר שר' חננאל לא גרס בתוספתא שר' יהודה מתיר מילת גוי, וכן הוא אומר במפורש שמילת כותי אסורה מהפסוק 'ואתה את בריתי תשמור' - אתה ולא כותי, '''וכל שכן מילת גוי'''. ומוסיף שגם הפסוק שהביא ר' יהודה 'לה' המול' מתייחס גם למילת גוי לאיסורא (וצ"ע האם מילת גוי נחשבת למילה שלא לשמה לדבריו).
מתוך דברי '''רבנו חננאל''' נראה שדברי הגמרא שמעמידה כר' יהודה הנשיא, אינם מוסברים על ר' יהודה שבברייתא שאוסר מילת גוי, אלא על דברי ר' יהודה שבתוספתא האוסרת מילת כותי. כלומר את הברייתא יש להשאיר כצורתה המקורית מבלי להפוך, שר' מאיר הוא שמתיר מילת גוי, ומהטעם שמדובר ברופא מומחה ולכן אין חשש שיעשנו כרות שפכה, ואילו ר' יהודה הוא שאוסר מילת גוי ומתיר מילת כותי.
 
ומה שמעמידה הגמרא כר' יהודה הנשיא, זה קאי על הברייתא שבה ר' יהודה '''אוסר''' מילת כותי, ונמצא שר' יהודה הנשיא אוסר גם מילת גוי וגם מילת כותי. 
נמצא לשיטתו שדעת ר' יהודה ור' יהודה הנשיא אחת הן, שגם כותי וגם גוי אסורים, ולמעשה אין תנא שמתיר מילת גוי, אלא ר' מאיר שמתיר ברופא מומחה בלבד. 
<BR/>ומסביר ר' חננאל שמילת כותי אסורה מהפסוק 'ואתה את בריתי תשמור' - אתה ולא כותי, '''וכל שכן מילת גוי'''.


=== מחלוקת האמוראים ===
=== מחלוקת האמוראים ===