הבדלים בין גרסאות בדף "הכשרים למול"

נוספו 818 בתים ,  01:16, 8 בינואר 2023
אין תקציר עריכה
שורה 40: שורה 40:
ה'''ריטב"א''' (ד"ה המול) שואל כיצד ייתכן שר' יוחנן חולק על ר' יהודה הנשיא, ומביא פסוק אחר ממה שמובא בברייתא? ומתרץ שמחלוקת רב ור' יוחנן היא בגירסת הברייתא, שר' יוחנן סובר שר' יהודה הנשיא לומד מן הפסוק 'המול ימול' ולא מ'ואתה את בריתי תשמור'.
ה'''ריטב"א''' (ד"ה המול) שואל כיצד ייתכן שר' יוחנן חולק על ר' יהודה הנשיא, ומביא פסוק אחר ממה שמובא בברייתא? ומתרץ שמחלוקת רב ור' יוחנן היא בגירסת הברייתא, שר' יוחנן סובר שר' יהודה הנשיא לומד מן הפסוק 'המול ימול' ולא מ'ואתה את בריתי תשמור'.


== גוי ==
הראשונים כולם פסקו להלכה שגוי לא ימול, וכדעת האמוראים רב ור' יוחנן, וכדעת ר' יהודה הנשיא. ואף אם ישראל עומד על גביו, לא יועיל, לפי שאין הפסול מטעם שמא יעשהו כרות שפכה, אלא מחמת הפסוק.
<BR/>אבל נחלקו הפוסקים מה הדין אם מל אותו גוי, האם צריך לחזור ולהטיף דם ברית או אולי אפילו חיתוך ממש, או שאין צורך בכך.
ה'''רמב"ם''' (מילה ב א) כתב שגוי לא ימול, ואם מל אינו צריך לחזור ולמול שנית.
<BR/>גם '''המאירי''' כתב שאין צריך אפילו להטיף דם ברית, שהרי יצא אף מספק ערלה כבושה.
== אישה ==
== אישה ==
'''בעל הלכות גדולות''' (הלכות מילה ח) פסק כר' יוחנן, שכן קיימא לן רב ור' יוחנן הלכה כר' יוחנן, ולכן במקום שאין איש שיודע למול ויש אישה שיודעת, היא תמול.  
'''בעל הלכות גדולות''' (הלכות מילה ח) פסק כר' יוחנן, שכן קיימא לן רב ור' יוחנן הלכה כר' יוחנן, ולכן במקום שאין איש שיודע למול ויש אישה שיודעת, היא תמול.