הבדלים בין גרסאות בדף "החייבים בהדלקת נר שבת"

נוספו 1,149 בתים ,  15:46, 30 ביוני 2021
אין תקציר עריכה
 
(11 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|שבת ב ו|||שבת ה א,ג|אורח חיים רסג ב,ג,ו,ז}}
{{סוגיה
|משנה=שבת, פרק ב משנה ו
|משנה תורה לרמב"ם=שבת ה א, ג
|שולחן ערוך=אורח חיים, רסג ב, ג, ו, ז
|אינטרנט= [http://www.ykr.org.il/modules/Ask/answer/12562 הדלקת נרות לכלה המתארחת אצל חמותה] - הרב רזיאל כהן, אתר ישיבת 'כסא רחמים'.
}}
מי הם החייבים בהדלקת נר שבת, ומי יוצא בהדלקת אחרים.
מי הם החייבים בהדלקת נר שבת, ומי יוצא בהדלקת אחרים.
==הכל חייבים בהדלקה==
==הכל חייבים בהדלקה==
שורה 30: שורה 35:
ראה בספר '''אשל אברהם''' בוצ'ץ'  
ראה בספר '''אשל אברהם''' בוצ'ץ'  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36229&st=&pgnum=51 (ו)]  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36229&st=&pgnum=51 (ו)]  
שמסתפק אם יש לאיש חיוב בפני עצמו להדליק (בחדר שמשתמש בו) מעבר לחיוב של האישה להדליק במקום האכילה, והוא עצמו היה נוהג להדליק ואף [[לברך]] כשהדליק לפני אשתו. אלא שכתב שראה בספר '''שלחן עצי שטים''' חעלמא  
שמסתפק אם יש לאיש חיוב בפני עצמו להדליק (בחדר שמשתמש בו) מעבר לחיוב של האישה להדליק במקום האכילה, והוא עצמו היה נוהג להדליק ואף [[ברכת הדלקת נרות שבת|לברך]] כשהדליק לפני אשתו. אלא שכתב שראה בספר '''שלחן עצי שטים''' חעלמא  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8020&st=&pgnum=375 (ד)]  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8020&st=&pgnum=375 (ד)]  
שאין לבעל לברך, אלא אשתו מדלקת ומברכת והוא יוצא בברכתה, וע"ש שלא הכריע בזה.<BR/>  
שאין לבעל לברך, אלא אשתו מדלקת ומברכת והוא יוצא בברכתה, וע"ש שלא הכריע בזה.<BR/>  
שורה 41: שורה 46:
שמצדד לומר שיש חיוב בפנ"ע לכל אחד מבני הבית, אלא שנתנו קדימה לנשים מהטעמים הנזכרים.
שמצדד לומר שיש חיוב בפנ"ע לכל אחד מבני הבית, אלא שנתנו קדימה לנשים מהטעמים הנזכרים.


אבל הרבה פוסקים חולקים על זה {{לוקה בחסר}}
אבל הרבה פוסקים חולקים על זה.
{{להשלים|פסקה=כן}}


==איש שאינו יוצא בהדלקת אשתו==
==איש שאינו יוצא בהדלקת אשתו==
כתב ה'''מרדכי'''  
כתב ה'''מרדכי'''  
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=11786&st=&pgnum=19 (רצד)]  
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=11786&st=&pgnum=19 (רצד)]  
שורה 67: שורה 72:


בחורים רווקים ובנות רווקות הסמוכים על שלחן הוריהם ושובתים בבתיהם, אינם צריכים להדליק נר שבת, לפי שיוצאים בהדלקת אימם. <BR/>
בחורים רווקים ובנות רווקות הסמוכים על שלחן הוריהם ושובתים בבתיהם, אינם צריכים להדליק נר שבת, לפי שיוצאים בהדלקת אימם. <BR/>
ואם שובתים במקום אחר, דינם כאיש השובת שלא עם אשתו, שאם יש להם מקום מיוחד ללון שם, צריכים להדליק ב[[חדרם]] בברכה, לפי שאין הם נפטרים בהדלקת אמם בביתה. כן הוא ב'''משנה ברורה''' (כח). ואם הם שובתים במקום שמדליקים שם נרות בברכה, דינם כדין [[#אורח|אורח]] דלהלן, שאם מדליקים עליהם בביתם, הרי הם יוצאים בזה ידי חובה, ואם לא, צריכים להשתתף בפרוטות.  
ואם שובתים במקום אחר, דינם כאיש השובת שלא עם אשתו, שאם יש להם מקום מיוחד ללון שם, צריכים להדליק ב[[חדרם]] בברכה, לפי שאין הם נפטרים בהדלקת אמם בביתה. כן הוא ב'''משנה ברורה'''  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=75 (כח)].  
ואם הם שובתים במקום שמדליקים שם נרות בברכה, דינם כדין [[#אורח|אורח]] דלהלן, שאם מדליקים עליהם בביתם, הרי הם יוצאים בזה ידי חובה, ואם לא, צריכים להשתתף בפרוטות.  
<BR/>וכל זה דווקא כאשר הם גרים בבתיהם יחד עם ההורים אלא שהולכים לשבות באופן חד פעמי במקום אחר, אבל אם הרווקים גרים שלא עם הוריהם, כגון בפנימייה וכד', אינם יוצאים בהדלקת הוריהם, וצריכים להדליק ב[[מקומם]] בברכה, אף אם אין להם מקום מיוחד.
<BR/>וכל זה דווקא כאשר הם גרים בבתיהם יחד עם ההורים אלא שהולכים לשבות באופן חד פעמי במקום אחר, אבל אם הרווקים גרים שלא עם הוריהם, כגון בפנימייה וכד', אינם יוצאים בהדלקת הוריהם, וצריכים להדליק ב[[מקומם]] בברכה, אף אם אין להם מקום מיוחד.


שורה 73: שורה 80:


אדם שמתארח בבית אחרים, ואין לו חדר מיוחד לאכול ולא חדר מיוחד ללינה, אם יש לו אשה שמדלקת עליו בביתו, הרי הוא יוצא בהדלקתה, וגם משום שלום בית אין לחייבו שידליק בחדרו, שהרי יש שם אורה ממה שמדליקים מארחיו. אבל אם אין אשתו מדלקת עליו בביתו, כתב ה'''הגהות מרדכי''' (שבת תנו) בשם '''ראבי"ה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14534&st=&pgnum=277&hilite= (קצט)]  
אדם שמתארח בבית אחרים, ואין לו חדר מיוחד לאכול ולא חדר מיוחד ללינה, אם יש לו אשה שמדלקת עליו בביתו, הרי הוא יוצא בהדלקתה, וגם משום שלום בית אין לחייבו שידליק בחדרו, שהרי יש שם אורה ממה שמדליקים מארחיו. אבל אם אין אשתו מדלקת עליו בביתו, כתב ה'''הגהות מרדכי''' (שבת תנו) בשם '''ראבי"ה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14534&st=&pgnum=277&hilite= (קצט)]  
שצריך להשתתף בפרוטות עם בעל הבית, כמו שמצאנו לגבי [[נר חנוכה]], כדי לצאת ידי חובה בהדלקתו, והובא להלכה ב'''בית יוסף''' (רסג) וב'''שלחן ערוך''' (ז).<BR/>
שצריך להשתתף בפרוטות עם בעל הבית, כמו שמצאנו לגבי [[נר חנוכה]], כדי לצאת ידי חובה בהדלקתו, והובא להלכה ב'''בית יוסף''' (רסג) וב'''שלחן ערוך''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40527&st=&pgnum=207&hilite= (ז)].<BR/>
ולפי מה שנתבאר ב'''באור הלכה''' הנ"ל הוא מפני החיוב שיש על כל איש ישראל להדליק נר, ובזה אינו נפטר במה שמדליק בעל הבית עד שיהיה שותף בהדלקה. אבל כתב ה'''משנה ברורה''' (לד) בשם אחרונים, שאם מקנה לו בעל הבית חלק בנרות, סגי בהכי, וא"צ דווקא להשתתף בפריטי.
ולפי מה שנתבאר ב'''באור הלכה''' הנ"ל הוא מפני החיוב שיש על כל איש ישראל להדליק נר, ובזה אינו נפטר במה שמדליק בעל הבית עד שיהיה שותף בהדלקה, אבל כתב ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=75 (לד)]
בשם אחרונים, שאם מקנה לו בעל הבית חלק בנרות, סגי בהכי, וא"צ דווקא להשתתף בפריטי.


==אדם שאין לו בית==
==אדם שאין לו בית==
שורה 82: שורה 90:
==סומא==
==סומא==


כתב ה'''מגן אברהם''' (ט) שאישה סומא תדליק נר שבת בברכה שהרי גם היא נהנית מהאור, כמו שכתוב בסימן ס"ט ס"ב ש[[סומא יכול לברך יוצר המאורות]] כיון שהוא נהנה מהאור ע"י שאחרים מורים לו את הדרך, וכמו שמצאנו גם לגבי [[נר חנוכה]], וה"ה הכא. וסיים המג"א דמ"מ אם יש לה בעל פיקח, הוא יברך {{ראה עוד|חיוב הדלקת נר שבת|סומא}}. ואם היא מדליקה במקום שאחרים כבר הדליקו, אינה יכולה לברך, כיוון שכל ה[[ברכה היא על ריבוי אורה]], ובזה אין לה הנאה. ומביא כל זה לדינא ה'''משנה ברורה''' (יד), וכן העתיק ב'''שמירת שבת כהלכתה''' (מג י), והוסיף דבאופן זה שאינה מברכת, טוב שתשמע הברכה ממי שמכוון להוציאה.  
כתב ה'''מגן אברהם''' (ט) שאישה סומא תדליק נר שבת בברכה שהרי גם היא נהנית מהאור, כמו שכתוב בסימן ס"ט ס"ב ש[[סומא יכול לברך יוצר המאורות]] כיון שהוא נהנה מהאור ע"י שאחרים מורים לו את הדרך, וכמו שמצאנו גם לגבי [[נר חנוכה]], וה"ה הכא. וסיים המג"א דמ"מ אם יש לה בעל פיקח, הוא יברך {{ראה עוד|חיוב הדלקת נר שבת|סומא}}. ואם היא מדליקה במקום שאחרים כבר הדליקו, אינה יכולה לברך, כיוון שכל ה[[ברכה היא על ריבוי אורה]], ובזה אין לה הנאה. ומביא כל זה לדינא ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=73&hilite= (יד)], וכן העתיק ב'''שמירת שבת כהלכתה''' (מג י), והוסיף דבאופן זה שאינה מברכת, טוב שתשמע הברכה ממי שמכוון להוציאה.  
<BR/>אבל בעל '''ערוך השלחן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9101&hilite=8eb43131-82e4-4586-82f5-e0c6605088a9&st=%D7%A0%D7%A8+%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=67 (ט)] כתב דאין לאשה סומא לברך, שהרי אינה נהנית מהאור, ולא דמי לחנוכה ששם המצווה היא פרסומי ניסא והשימוש בנרות אסור, מה שאין כן הכא, וגם ברכת יוצר המאורות היא על אור העולם, שגם לסומא יש טובה בזה שמצילים אותו מן המכשולים, אל בבית לא שייך מכשולים, לפי שבקי הוא בביתו. וכעין זה כתב להסתפק גם בספר '''תורת שבת''' וייל [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8013&hilite=56262de4-c1ad-4a80-863d-b1f31daa13ee&st=%D7%A8%D7%A1%D7%92&pgnum=39 (ד)] וסיים דספק ברכות להקל. וב'''שמירת שבת כהלכתה''' שם ([נג]) כתב ליישב בשם הגרשז"א שגם בנרות חנוכה בעינן שהמדליק עצמו יראה את הנר בשעת ברכה, שהרי מצינו ברכת [[שעשה נסים]] על הראיה, וסיים שם דמ"מ אם הסומא נמצאת בבית לבד ואין מי שיראה לה את הדרך, לא תברך על ההדלקה, וכן הדין אם יש בדירה אור חשמל אין לה לברך.<BR/>
<BR/>אבל בעל '''ערוך השלחן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9101&hilite=8eb43131-82e4-4586-82f5-e0c6605088a9&st=%D7%A0%D7%A8+%D7%A9%D7%91%D7%AA&pgnum=67 (ט)] כתב דאין לאשה סומא לברך, שהרי אינה נהנית מהאור, ולא דמי לחנוכה ששם המצווה היא פרסומי ניסא והשימוש בנרות אסור, מה שאין כן הכא, וגם ברכת יוצר המאורות היא על אור העולם, שגם לסומא יש טובה בזה שמצילים אותו מן המכשולים, אל בבית לא שייך מכשולים, לפי שבקי הוא בביתו. וכעין זה כתב להסתפק גם בספר '''תורת שבת''' וייל [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8013&hilite=56262de4-c1ad-4a80-863d-b1f31daa13ee&st=%D7%A8%D7%A1%D7%92&pgnum=39 (ד)] וסיים דספק ברכות להקל. וב'''שמירת שבת כהלכתה''' שם ([נג]) כתב ליישב בשם הגרשז"א שגם בנרות חנוכה בעינן שהמדליק עצמו יראה את הנר בשעת ברכה, שהרי מצינו ברכת [[שעשה נסים]] על הראיה, וסיים שם דמ"מ אם הסומא נמצאת בבית לבד ואין מי שיראה לה את הדרך, לא תברך על ההדלקה, וכן הדין אם יש בדירה אור חשמל אין לה לברך.<BR/>
והרב '''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קנ) הכריע כהמג"א.
והרב '''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קנ) הכריע כהמג"א.
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
[http://www.ykr.org.il/modules/Ask/answer/12562 הדלקת נרות לכלה המתארחת אצל חמותה] - הרב רזיאל כהן, אתר ישיבת 'כסא רחמים'.
== סוגיות קשורות ==
[[חיוב הדלקת נר שבת]] | [[מקום הדלקת נר שבת]] | [[זמן הדלקת נר שבת]] | [[ברכת הדלקת נרות שבת]] | [[הדלקת הנר בערב יום הכיפורים]]


[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:סומא]]
[[קטגוריה:סומא]]
[[קטגוריה:שבת פרק ה]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן רסג]]