הבדלים בין גרסאות בדף "החזרת, הוספת והחלפת הכיסוי בשבת"

אין תקציר עריכה
שורה 24: שורה 24:


כתבו '''התוס'''' (נא א ד"ה כסהו) דאף שבמשנה קתני 'נתגלה', לאו דווקא הוא, אלא אפילו גילהו הוא בעצמו בידיים, מותר לחזור ולכסותו, כמו בדיני [[חזרה]]. אלא דזהו דווקא משחשיכה, אך אם גילהו בידיים מבעוד יום כדי לכסותו רק משתחשך אסור לכסותו משתחשך. ומבואר בדבריו, דאם גילהו מבעוד יום ע"מ להחזיר מבעוד יום ושכח לכסותו, שרי להחזירו משחשיכה.<br/>
כתבו '''התוס'''' (נא א ד"ה כסהו) דאף שבמשנה קתני 'נתגלה', לאו דווקא הוא, אלא אפילו גילהו הוא בעצמו בידיים, מותר לחזור ולכסותו, כמו בדיני [[חזרה]]. אלא דזהו דווקא משחשיכה, אך אם גילהו בידיים מבעוד יום כדי לכסותו רק משתחשך אסור לכסותו משתחשך. ומבואר בדבריו, דאם גילהו מבעוד יום ע"מ להחזיר מבעוד יום ושכח לכסותו, שרי להחזירו משחשיכה.<br/>
'''והרא"ש''' (ד י) כתב גם כן כדברי התוס', אלא ששינה מעט וכתב שאם גילהו מבעוד יום על דעת '''שלא''' לכסותו משחשיכה, נראה דאסור דדמיא לתחילת הטמנה. ומבואר מדבריו דאם גילהו מבעוד יום על דעת לכסותו משחשיכה, שרי, ודלא כתוס' [ובב"י כתב את התוס' יחד עם הרא"ש וכנראה גירסה אחרת היתה לפניו] גם '''ר' ירוחם''' (יב ג סח ג) כתב דברי הרא"ש להלכה. <br/> אבל '''הב"ח''' (ד) כתב דטעות סופר יש ברא"ש וצ"ל כמו בתוס', דפשוט שאם הסירו על דעת להחזירו רק אחר חשיכה שאסור להחזירו דדמיא לתחילת הטמנה, ומתקן הגירסה גם בלשון הטור [עיי"ש שהוא עצמו תמה היאך נפלה טעות בשלושה ספרים], ורק אם נתגלה מעצמו מבעוד יום, או שגילהו על דעת להחזירו קודם חשיכה ושכח, אז מותר לו להחזירו משחשיכה.
'''והרא"ש''' (ד י) כתב גם כן כדברי התוס', אלא ששינה מעט וכתב שאם גילהו מבעוד יום על דעת '''שלא''' לכסותו משחשיכה, נראה דאסור דדמיא לתחילת הטמנה. ומבואר מדבריו דאם גילהו מבעוד יום על דעת לכסותו משחשיכה, שרי, ודלא כתוס' [ובב"י כתב את התוס' יחד עם הרא"ש וכנראה גירסה אחרת היתה לפניו] גם '''ר' ירוחם''' (יב ג סח ג) כתב דברי הרא"ש להלכה. <br/> אבל '''הב"ח''' (ד) כתב דטעות סופר יש ברא"ש וצ"ל כמו בתוס', וכן ברבינו ירוחם, דפשוט שאם הסירו על דעת להחזירו רק אחר חשיכה שאסור להחזירו דדמיא לתחילת הטמנה, ורק אם נתגלה מעצמו מבעוד יום, או שגילהו על דעת להחזירו קודם חשיכה ושכח, אז מותר לו להחזירו משחשיכה. וגם בטור משנה הב"ח את הגירסה [ועיי"ש שהוא עצמו תמה היאך נפלה טעות בשלושה ספרים]. '''והדרישה''' (ג) גם כן היסב דברי הרא"ש והטור ורבנו ירוחם לדברי התוס', אלא שלא שינה הגירסה, רק העמיס כן בתוך דבריהם. 


'''ובמאירי''' גם כן משמע דנתגלה לאו דווקא, דה"ה לגילהו בידיים, אלא שהוא סובר שזהו דווקא ב[[#נתגלה מבעוד יום או משחשיכה|גילה משחשיכה]] כנזכר לעיל. גם משמע בדבריו שמדבר באופן שגילהו רק על מנת לקחת מהתבשיל ולחזור ולכסות, אך לא מבואר בדבריו מה הדין בגילהו שלא ע"מ לחזור ולכסותו. ונראה שבזה לית מאן דפליג, שאם גילהו בידיים ע"מ לחזור ולכסותו שמותר, דאם כן לא הנחת דרך לאכול מן הקדרה ולשמור חומה, והמחלוקת היא בגילה משחשיכה שלא ע"מ להחזיר כלל, או בגילה מבעוד יום ע"מ להחזיר. ועיין גם בחידושי הרמב"ן (נא א ד"ה כיצד) שהוכיח ממתני' דלעיל גבי קופה שטמן בה, דקתני 'נוטל ומחזיר', שמותר אפילו גילה בידיים.
'''ובמאירי''' גם כן משמע דנתגלה לאו דווקא, דה"ה לגילהו בידיים, אלא שהוא סובר שזהו דווקא ב[[#נתגלה מבעוד יום או משחשיכה|גילה משחשיכה]] כנזכר לעיל. גם משמע בדבריו שמדבר באופן שגילהו רק על מנת לקחת מהתבשיל ולחזור ולכסות, אך לא מבואר בדבריו מה הדין בגילהו שלא ע"מ לחזור ולכסותו. ונראה שבזה לית מאן דפליג, שאם גילהו בידיים ע"מ לחזור ולכסותו שמותר, דאם כן לא הנחת דרך לאכול מן הקדרה ולשמור חומה, והמחלוקת היא בגילה משחשיכה שלא ע"מ להחזיר כלל, או בגילה מבעוד יום ע"מ להחזיר. ועיין גם בחידושי הרמב"ן (נא א ד"ה כיצד) שהוכיח ממתני' דלעיל גבי קופה שטמן בה, דקתני 'נוטל ומחזיר', שמותר אפילו גילה בידיים.