הבדלים בין גרסאות בדף "החזרת, הוספת והחלפת הכיסוי בשבת"

אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
וכן משמע ב'''מאירי''' בביאור המשנה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40769&st=&pgnum=67 (נא א)] שכתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי '''בלילה''', ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום '''אסור''' לכסותו משתחשך משום דהוי הטמנה [ודלא כסה"ת שכתב דדמי לתחילת הטמנה], כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שעבר זמן מרובה, שוב יש חשש שמא ירתיח, ואסור מדינא.
וכן משמע ב'''מאירי''' בביאור המשנה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40769&st=&pgnum=67 (נא א)] שכתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי '''בלילה''', ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום '''אסור''' לכסותו משתחשך משום דהוי הטמנה [ודלא כסה"ת שכתב דדמי לתחילת הטמנה], כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שעבר זמן מרובה, שוב יש חשש שמא ירתיח, ואסור מדינא.


אבל דעת '''ר"י''' בתוס' (שבת נא א ד"ה כסהו) שהמשנה מתירה גם בנתגלה מבעוד יום, אלא שזהו דווקא [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|כשנתגלה מעצמו]], ורק אם [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|גילהו בידיים]] מבעוד יום אסור לו להחזירו משתחשך. וכן כתב '''הרא"ש''' (שבת ד י).
אבל דעת '''ר"י''' בתוס' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=51&format=pdf (שבת נא א ד"ה כסהו)] שהמשנה מתירה גם בנתגלה מבעוד יום, אלא שזהו דווקא [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|כשנתגלה מעצמו]], ורק אם [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|גילהו בידיים]] מבעוד יום אסור לו להחזירו משתחשך. וכן כתב '''הרא"ש''' (שבת ד י).


וה'''סמ"ג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], הביא שתי הדעות ולבסוף והכריע מהירושלמי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג)] כדברי ספר התרומה. שבירושלמי כתוב נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה, משמע שבנתגלה מבעוד יום אסור לכסותו משחשיכה. אמנם לפי הגירסה שלפנינו, יש המשך לדברי הירושלמי והוא מסתפק בנתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, אם מותר לכסותו או לא, ולא איפשטא. וגם הב"י (אורח חיים רנז ד) כתב שדברי הירושלמי כסמ"ג, ואפשר שגירסה אחרת היתה לפניהם. <BR/>
וה'''סמ"ג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], הביא שתי הדעות ולבסוף והכריע מהירושלמי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג)] כדברי ספר התרומה. שבירושלמי כתוב נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה, משמע שבנתגלה מבעוד יום אסור לכסותו משחשיכה. אמנם לפי הגירסה שלפנינו, יש המשך לדברי הירושלמי והוא מסתפק בנתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, אם מותר לכסותו או לא, ולא איפשטא. וגם הב"י (אורח חיים רנז ד) כתב שדברי הירושלמי כסמ"ג, ואפשר שגירסה אחרת היתה לפניהם. <BR/>
ועיין בב"ח (אורח חיים רנז ד) שחלק על הב"י בהבנת הסמ"ג, וכתב שדעתו להכריע כר"י, שהרי הביא דעתו באחרונה. וכנראה שלפני הב"ח היתה מהדורא קמא של הסמ"ג, ששם ליתא כל הראיה מהירושלמי.
ועיין בב"ח (אורח חיים רנז ד) שחלק על הב"י בהבנת הסמ"ג, וכתב שדעתו להכריע כר"י, שהרי הביא דעתו באחרונה. וכנראה שלפני הב"ח היתה מהדורא קמא של הסמ"ג, ששם ליתא כל הראיה מהירושלמי.


==נתגלה מעצמו או גילהו בידיים==
<h3> נתגלה מעצמו או גילהו בידיים </h3>