הבדלים בין גרסאות בדף "החזרת, הוספת והחלפת הכיסוי בשבת"

שורה 8: שורה 8:


בעל '''ספר התרומה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49373&st=&pgnum=197 (שבת רלא פסק דיני הטמנה)] כתב דהמשנה איירי משחשיכה, דדווקא אם נתגלה '''משחשיכה''' מותר לכסותו, אבל נתגלה מבעוד יום, אפילו ממילא, אסור לכסותו משתחשך '''דדמי לתחילת הטמנה'''.<BR/>
בעל '''ספר התרומה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49373&st=&pgnum=197 (שבת רלא פסק דיני הטמנה)] כתב דהמשנה איירי משחשיכה, דדווקא אם נתגלה '''משחשיכה''' מותר לכסותו, אבל נתגלה מבעוד יום, אפילו ממילא, אסור לכסותו משתחשך '''דדמי לתחילת הטמנה'''.<BR/>
וכן כתב ה'''סמ"ג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], והכריע כן מהירושלמי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג)] שכתב נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה. אמנם לפי בגירסה שלפנינו, המשך הירושלמי הוא נתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, והוא בעיא דלא איפשטא. <BR/>
וכן כתב ה'''סמ"ג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], והכריע כן מהירושלמי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג)] שכתב נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה. [וכן הביא גם בב"י בשם הירושלמי, וכנראה שהעתיק כן מהסמ"ג. אמנם לפי הגירסה שלפנינו, יש המשך לדברי הירושלמי והוא מסתפק בנתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, והוא בעיא דלא איפשטא]. <BR/>
וכן משמע ב'''מאירי''' בביאור המשנה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40769&st=&pgnum=67 (נא א)] שכתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי '''בלילה''', ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום '''אסור''' לכסותו משתחשך משום דהוי הטמנה [ודלא כסה"ת שכתב דדמי לתחילת הטמנה], כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שעבר זמן מרובה, שוב יש חשש שמא ירתיח, ואסור מדינא.
וכן משמע ב'''מאירי''' בביאור המשנה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40769&st=&pgnum=67 (נא א)] שכתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי '''בלילה''', ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום '''אסור''' לכסותו משתחשך משום דהוי הטמנה [ודלא כסה"ת שכתב דדמי לתחילת הטמנה], כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שעבר זמן מרובה, שוב יש חשש שמא ירתיח, ואסור מדינא.