הבדלים בין גרסאות בדף "החזרת, הוספת והחלפת הכיסוי בשבת"

שורה 54: שורה 54:
והקשה על זה ה'''בית יוסף''' (רנז ד ד"ה ודע), שזה היפך דברי ר"י עצמו למעלה (בד"ה כסהו), שכתב שהמשנה איירי אפילו [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|בגילהו בידיים]]. לכן כתב הב"י בדעת ר"י, דת"ק שהתיר רק להוסיף, אין כוונתו לאסור אלא החלפה של הכיסוי, אבל להחזיר את אותו כיסוי עצמו מותר אפילו גילהו בידיים, וכמו שכתב הוא עצמו על המשנה, ודלא כרא"ש.<br/>
והקשה על זה ה'''בית יוסף''' (רנז ד ד"ה ודע), שזה היפך דברי ר"י עצמו למעלה (בד"ה כסהו), שכתב שהמשנה איירי אפילו [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|בגילהו בידיים]]. לכן כתב הב"י בדעת ר"י, דת"ק שהתיר רק להוסיף, אין כוונתו לאסור אלא החלפה של הכיסוי, אבל להחזיר את אותו כיסוי עצמו מותר אפילו גילהו בידיים, וכמו שכתב הוא עצמו על המשנה, ודלא כרא"ש.<br/>
והדרישה (ג ד"ה עוד כתב הב"י) כתב לתרץ, שגם הרא"ש פשיטא לו שאפשר לפרש כהב"י [ומדוייק מלשונו 'מצינן לפרש', שמשמע שאפשר גם אחרת], אלא שנמנע מלפרש כן, לפי שאז נצטרך לומר שהמשנה והברייתא הם שלא בדווקא, כלומר גם המשנה שאמרה 'נתגלה' הוא לא בדווקא אלא אפילו גילהו בידיים, וכן גם בברייתא בדברי ת"ק 'שאם בא להוסיף מוסיף' הוא שלא בדווקא אלא ה"ה לגלות ולחזור ולכסות שרי. אך לפי פירוש הרא"ש א"צ בכל זה, אלא גם המשנה היא בדווקא נתגלה מעצמו, וגם הברייתא דווקא להוסיף מותר.<br/>
והדרישה (ג ד"ה עוד כתב הב"י) כתב לתרץ, שגם הרא"ש פשיטא לו שאפשר לפרש כהב"י [ומדוייק מלשונו 'מצינן לפרש', שמשמע שאפשר גם אחרת], אלא שנמנע מלפרש כן, לפי שאז נצטרך לומר שהמשנה והברייתא הם שלא בדווקא, כלומר גם המשנה שאמרה 'נתגלה' הוא לא בדווקא אלא אפילו גילהו בידיים, וכן גם בברייתא בדברי ת"ק 'שאם בא להוסיף מוסיף' הוא שלא בדווקא אלא ה"ה לגלות ולחזור ולכסות שרי. אך לפי פירוש הרא"ש א"צ בכל זה, אלא גם המשנה היא בדווקא נתגלה מעצמו, וגם הברייתא דווקא להוסיף מותר.<br/>
וה'''קרבן נתנאל''' (ד) כתב בדרך אחרת לתרץ דברי הרא"ש, דודאי פשיטא ליה שאפשר להחזיר הכיסוי שהסיר, ומשנה מפורשת היא לעיל 'וחכמים אומרים נוטל ומחזיר', אלא שיש לחלק בין כשהסיר את הכיסוי '''על דעת''' להחזירו, לבין כשהסיר את הכיסוי '''שלא על דעת''' להחזירו. הברייתא איירי שמסיר את הכיסוי ע"מ להחזירו [דומיא דמחליף], ובזה ת"ק מודה שמותר אם מחזיר אותו כיסוי, שלא אסר אלא להחליף לכיסוי אחר. אבל המשנה איירי בהסיר הכיסוי שלא ע"מ לכסותו, דומיא דנתגלה מעצמו, וזה ודאי לת"ק דברייתא אסור אפי' בגילה משחשיכה [דודאי חמור הוא ממחליף]. וא"כ זה דלא כמו שפירש ר"י במתני' ששרי להחזיר הכיסוי אף אם גילהו משחשיכה שלא על דעת לכסותו. ולכן כתב הרא"ש שלפירוש ר"י שת"ק פליג ארשב"ג צריך לפרש דמתני' איירי בנתגלה מעצמו, ודלא כמו שפירש ר"י במשנה.<br/>
וה'''קרבן נתנאל''' (ג) כתב בדרך אחרת לתרץ דברי הרא"ש, דודאי פשיטא ליה שאפשר להחזיר הכיסוי שהסיר, ומשנה מפורשת היא לעיל 'וחכמים אומרים נוטל ומחזיר', אלא שיש לחלק בין כשהסיר את הכיסוי '''על דעת''' להחזירו, לבין כשהסיר את הכיסוי '''שלא על דעת''' להחזירו. הברייתא איירי שמסיר את הכיסוי ע"מ להחזירו [דומיא דמחליף], ובזה ת"ק מודה שמותר אם מחזיר אותו כיסוי, שלא אסר אלא להחליף לכיסוי אחר. אבל המשנה איירי בהסיר הכיסוי שלא ע"מ לכסותו, דומיא דנתגלה מעצמו, וזה ודאי לת"ק דברייתא אסור אפי' בגילה משחשיכה [דודאי חמור הוא ממחליף]. וא"כ זה דלא כמו שפירש ר"י במתני' ששרי להחזיר הכיסוי אף אם גילהו משחשיכה שלא על דעת לכסותו. ולכן כתב הרא"ש שלפירוש ר"י שת"ק פליג ארשב"ג צריך לפרש דמתני' איירי בנתגלה מעצמו, ודלא כמו שפירש ר"י במשנה.<br/>
ועיין עוד '''בב"ח''' (ד ד"ה ואח"כ כתב אבל) שכתב כדבר פשוט גם בדעת ר"י שאם גילהו שלא על דעת להחזירו כלל, אפילו משחשיכה, אסור להחזיר דהוי '''תחילת הטמנה''', ודלא כהקרבן נתנאל. ומ"מ נראה דלהלכה הקרב"נ סובר שמותר להחזיר אף בשלא היה בדעתו לכך בשעת הסרה, וכסתימת הפוסקים שכתבנו [[#מתגלה מאליו או גילהו בידיים|לעיל]], שכן לדעת הרא"ש שהלכה כרשב"ג [דלא פליג את"ק] מותר אף להחליף, וא"כ ליכא ראיה לאסור במסיר של ע"מ להחזיר.
ועיין עוד '''בב"ח''' (ד ד"ה ואח"כ כתב אבל) שכתב כדבר פשוט גם בדעת ר"י שאם גילהו שלא על דעת להחזירו כלל, אפילו משחשיכה, אסור להחזיר דהוי '''תחילת הטמנה''', ודלא כהקרבן נתנאל. ומ"מ נראה דלהלכה הקרב"נ סובר שמותר להחזיר אף בשלא היה בדעתו לכך בשעת הסרה, וכסתימת הפוסקים שכתבנו [[#מתגלה מאליו או גילהו בידיים|לעיל]], שכן לדעת הרא"ש שהלכה כרשב"ג [דלא פליג את"ק] מותר אף להחליף, וא"כ ליכא ראיה לאסור במסיר של ע"מ להחזיר.