הבדלים בין גרסאות בדף "החזרת, הוספת והחלפת הכיסוי בשבת"

שורה 12: שורה 12:
אבל דעת '''ר"י''' בתוס' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=51&format=pdf (שבת נא א ד"ה כסהו)] שהמשנה מתירה גם בנתגלה מבעוד יום, אלא שזהו דווקא [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|כשנתגלה מעצמו]], אך אם [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|גילהו בידיים]] מבעוד יום אסור לו להחזירו משתחשך. וכן כתבו '''הרא"ש''' (שבת ד י) '''והטור''' (אורח חיים רנז).
אבל דעת '''ר"י''' בתוס' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=51&format=pdf (שבת נא א ד"ה כסהו)] שהמשנה מתירה גם בנתגלה מבעוד יום, אלא שזהו דווקא [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|כשנתגלה מעצמו]], אך אם [[#נתגלה מעצמו או גילהו בידיים|גילהו בידיים]] מבעוד יום אסור לו להחזירו משתחשך. וכן כתבו '''הרא"ש''' (שבת ד י) '''והטור''' (אורח חיים רנז).


וה'''סמ"ג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], הביא שתי הדעות ולבסוף והכריע '''מהירושלמי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג)] כדברי ספר התרומה. שבירושלמי כתוב "נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה", משמע שבנתגלה מבעוד יום אסור לכסותו משחשיכה. אמנם לפי הגירסה שלפנינו, יש המשך לדברי הירושלמי והוא מסתפק בנתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, אם מותר לכסותו או לא, ולא איפשטא. אמנם גם '''בב"י''' (אורח חיים רנז ד) כתב שדברי הירושלמי כסמ"ג, ואפשר שגירסה אחרת היתה לפניהם. <BR/>
וה'''סמ"ג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], הביא שתי הדעות ולבסוף והכריע '''מהירושלמי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג)] כדברי ספר התרומה. שבירושלמי כתוב "נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה", משמע שבנתגלה מבעוד יום אסור לכסותו משחשיכה. וכן הביא גם '''ההגהות מיימוניות''' (שבת ד ב) שתי הדעות, ומשמע שנוטה לדעת הסמ"ג. <br/>
אמנם לפי הגירסה שלפנינו בירושלמי, יש המשך לדברי הירושלמי והוא מסתפק בנתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, אם מותר לכסותו או לא, ולא איפשטא. אמנם גם '''בב"י''' (אורח חיים רנז ד) כתב שדברי הירושלמי כסמ"ג, ואפשר שגירסה אחרת היתה לפניהם. <BR/>
ועיין '''בב"ח''' (אורח חיים רנז ד) שחלק על הב"י בהבנת הסמ"ג, וכתב שדעתו להכריע כר"י, שהרי הביא דעתו באחרונה. וכנראה שלפני הב"ח היתה מהדורא קמא של הסמ"ג, ששם ליתא כל הראיה מהירושלמי.
ועיין '''בב"ח''' (אורח חיים רנז ד) שחלק על הב"י בהבנת הסמ"ג, וכתב שדעתו להכריע כר"י, שהרי הביא דעתו באחרונה. וכנראה שלפני הב"ח היתה מהדורא קמא של הסמ"ג, ששם ליתא כל הראיה מהירושלמי.