הבדלים בין גרסאות בדף "החזרת, הוספת והחלפת הכיסוי בשבת"

שורה 7: שורה 7:
===נתגלה מבעוד יום או משחשיכה===
===נתגלה מבעוד יום או משחשיכה===


'''המאירי''' בביאור המשנה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40769&st=&pgnum=67 (נא א)] כתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי '''בלילה''', ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום '''אסור''' לכסותו משתחשך, כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שעבר זמן מרובה, שוב יש חשש שמא ירתיח. וכן כתב להדיא ה'''סמ"ג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], והכריע כן מהירושלמי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג)] שכתב נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה. אמנם לפי בגירסה שלפנינו, המשך הירושלמי הוא נתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, והוא בעיא דלא איפשטא.
בעל '''ספר התרומה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49373&st=&pgnum=197 (שבת רלא פסק דיני הטמנה)] כתב דהמשנה איירי משחשיכה, דדווקא אם נתגלה '''משחשיכה''' מותר לכסותו, אבל נתגלה מבעוד יום, אפילו ממילא, אסור לכסותו משתחשך '''דדמי לתחילת הטמנה'''.<BR/>
וכן כתב ה'''סמ"ג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], והכריע כן מהירושלמי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג)] שכתב נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה. אמנם לפי בגירסה שלפנינו, המשך הירושלמי הוא נתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, והוא בעיא דלא איפשטא. <BR/>
וכן משמע ב'''מאירי''' בביאור המשנה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40769&st=&pgnum=67 (נא א)] שכתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי '''בלילה''', ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום '''אסור''' לכסותו משתחשך משום דהוי הטמנה [ודלא כסה"ת שכתב דדמי לתחילת הטמנה], כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שעבר זמן מרובה, שוב יש חשש שמא ירתיח, ואסור מדינא.