הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"

שורה 142: שורה 142:


:כתב בתחילת המסכת                                                                                           
:כתב בתחילת המסכת                                                                                           
"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י".<BR/>                                                                                           
'''"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י'''".<BR/>                                                                                           
::כתב רבנו דוד לשיטת רש"י שלא ניתנה תורה למלאכי השרת,הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע ל ודאות100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל.                                                                     
::כתב רבנו דוד לשיטת רש"י שלא ניתנה תורה למלאכי השרת,הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע ל ודאות100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל.                                                                     
   
   
::כתב הר"ן  בדעת רשי "שסמכה תורה על החזקות",ולשיטתו במקום שהסיכוי לאיסור הוא מיעוט שאינו מצוי אפילו לכתחילה אין חובה לברר גם אם אפשר,<BR/>ולכן בבדיקת חמץ אין חובה מן התורה לבטל אם בדק(שהביטול הוא ברור החזקה)והבדיקה מועלת כנגד ב"י וב"י.                                       
::כתב הר"ן  בדעת רשי "שסמכה תורה על החזקות",ולשיטתו במקום שהסיכוי לאיסור הוא מיעוט שאינו מצוי אפילו לכתחילה אין חובה לברר גם אם אפשר,<BR/>ולכן בבדיקת חמץ אין חובה מן התורה לבטל אם בדק(שהביטול הוא ברור החזקה)והבדיקה מועלת כנגד ב"י וב"י.                                       


:::נפ"מ בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ.
::נפ"מ בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ.
 


===שיטת תוספות ===
===שיטת תוספות ===
233

עריכות