233
עריכות
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
||
שורה 142: | שורה 142: | ||
:כתב בתחילת המסכת | :כתב בתחילת המסכת | ||
"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י".<BR/> | '''"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י'''".<BR/> | ||
::כתב רבנו דוד לשיטת רש"י שלא ניתנה תורה למלאכי השרת,הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע ל ודאות100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל. | ::כתב רבנו דוד לשיטת רש"י שלא ניתנה תורה למלאכי השרת,הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע ל ודאות100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל. | ||
::כתב הר"ן בדעת רשי "שסמכה תורה על החזקות",ולשיטתו במקום שהסיכוי לאיסור הוא מיעוט שאינו מצוי אפילו לכתחילה אין חובה לברר גם אם אפשר,<BR/>ולכן בבדיקת חמץ אין חובה מן התורה לבטל אם בדק(שהביטול הוא ברור החזקה)והבדיקה מועלת כנגד ב"י וב"י. | ::כתב הר"ן בדעת רשי "שסמכה תורה על החזקות",ולשיטתו במקום שהסיכוי לאיסור הוא מיעוט שאינו מצוי אפילו לכתחילה אין חובה לברר גם אם אפשר,<BR/>ולכן בבדיקת חמץ אין חובה מן התורה לבטל אם בדק(שהביטול הוא ברור החזקה)והבדיקה מועלת כנגד ב"י וב"י. | ||
::נפ"מ בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ. | |||
===שיטת תוספות === | ===שיטת תוספות === |
עריכות