הבדלים בין גרסאות בדף "דקדוק וטעויות בקריאת שמע"

אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
{{ש}} הגמרא בירושלמי {{בספריא|Jerusalem_Talmud_Berakhot.16b.1|ט"ז ב'}} מביאה בשם ר' לוי בר סיסי שצריך להתיז זי"ן של "למען ת'''ז'''כרו", וכן בשם רק יונה בשם רב חסדא שצריך להתיז סמ"ך של "כי לעולם ח'''ס'''דו"
{{ש}} הגמרא בירושלמי {{בספריא|Jerusalem_Talmud_Berakhot.16b.1|ט"ז ב'}} מביאה בשם ר' לוי בר סיסי שצריך להתיז זי"ן של "למען ת'''ז'''כרו", וכן בשם רק יונה בשם רב חסדא שצריך להתיז סמ"ך של "כי לעולם ח'''ס'''דו"
=== דעות הראשונים ===
=== דעות הראשונים ===
* הרמב"ם {{רמבם|קריאת שמע|ב|ט|ק"ש פ"ב ה"ט}} מאריך בלפרט מהו הדקדוק הראוי והדרוש {{מ|אף שראינו שיוצאים בלעדיו}} מסביר שיש להקפיד על אותיות דגושות ורפות, על שווא נע ונח. ופוסק גם כירושלמי שצריך להתיז בלמען ת'''ז'''כרו.
* ה'''רמב''' {{רמבם|קריאת שמע|ב|ט|ק"ש פ"ב ה"ט}} מאריך בלפרט מהו הדקדוק הראוי והדרוש {{מ|אף שראינו שיוצאים בלעדיו}} מסביר שיש להקפיד על אותיות דגושות ורפות, על שווא נע ונח. ופוסק גם כירושלמי שצריך להתיז בלמען ת'''ז'''כרו.
* הריטב"א {{מ|טו: ד"ה קרא ולא דקדק}} מסביר שהגמרא שאומרת שיש ליתן ריווח בין הדבקים לא מבארת מה הכוונה של דקדוק (היא מוסיפה את זה בנוסף לדרישה לדקדק), והכוונה היא לדקדק בין דגש לרפה. (כרמב"ם)
* ה'''ריטב''' {{מ|טו: ד"ה קרא ולא דקדק}} מסביר שהגמרא שאומרת שיש ליתן ריווח בין הדבקים לא מבארת מה הכוונה של דקדוק (כלומר, היא מוסיפה את זה בנוסף לדרישה לדקדק - ולא כביאור של הדקדוק), והכוונה היא לדקדק בין דגש לרפה. (נראה שדעתו כרמב"ם)
* ה'''תוספות''' {{גמרא|ברכות|טו|ב|טו: ד"ה בין הדבקים}} מוסיף עוד כמה דקדוקים שיש לדקדק:
# להזהר ב"וחרה אף" - שלא ישמע וחרף.
# שגם מילה שנגמרת במ"ם ולאחריה מילה המתחילה באל"ף שיקפיד להפריד ביניהם.


=== כיצד להאריך בסוף שמע ===
== כיצד להאריך בסוף שמע ==
ה'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|יג|ב|י"ג:}} אומרת שיש להאריך בדל"ת של "אחד", ושכל המאריך בדל"ת מאריכים לו ימיו ושנותיו, אבל בתנאי שלא יחטוף בח"ת.{{להרחיב|מחלוקת הראשונים האם וכמה יש להאריך בח'}} הגמרא מספרת על ר' ירמיה שישב אצל רבי חייא בר אבא, וראה שהוא מאריך יותר מידי - ואמר לו שצריך להאריך בזמן של ההמלכה של הקב"ה למעלה ולמטה ולארבע רוחות השמים.
ה'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|יג|ב|י"ג:}} אומרת שיש להאריך בדל"ת של "אחד", ושכל המאריך בדל"ת מאריכים לו ימיו ושנותיו, אבל בתנאי שלא יחטוף בח"ת.{{להרחיב|מחלוקת הראשונים האם וכמה יש להאריך בח'}} הגמרא מספרת על ר' ירמיה שישב אצל רבי חייא בר אבא, וראה שהוא מאריך יותר מידי - ואמר לו שצריך להאריך בזמן של ההמלכה של הקב"ה למעלה ולמטה ולארבע רוחות השמים.
== דין טעה ==
== דין טעה ==
שורה 27: שורה 30:
להביא חילוק אשכנזים ספרדים בשו"ע ושכולם אומרים שכדאי
להביא חילוק אשכנזים ספרדים בשו"ע ושכולם אומרים שכדאי
== העברת יד על העיניים ==
== העברת יד על העיניים ==
* הגמרא שרבי היה מעביר יד על העיניים וקורא (למה היה עושה את זה?)
ב'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|יג|ב|יג:}} מסופר על רבי יהודה הנשיא שהיה קורא רק את הפסוק הראשון של שמע - בגלל שהיה עסוק בהעברת דרשה לציבור, ושאל רב את רבי חייא איך זה שרבי לא מקבל על עצמו עול מלכות שמיים. הסביר לו רבי חייא שבזמן שהוא שמעביר ידיו על פניו מקבל על עצמו עול מלכות שמיים.{{ש}}
* האם הסיבה היא כדי שלא יראו או כדי לכוון
נחלקו הראשונים מה הסיבה שרבי היה עושה את זה:
* ה'''ריטב"א''' {{מ|יג: ד"ה אמר ליה בר פחתי}} כדי שיוכל לכוון דעתו יפה.
*
{{להשלים}}
{{להשלים}}
[[קטגוריה:הלכות קריאת שמע]]
[[קטגוריה:הלכות קריאת שמע]]