הבדלים בין גרסאות בדף "דיבור האסור בשבת"

נוספו 356 בתים ,  19:06, 8 בפברואר 2016
מ
מ
שורה 61: שורה 61:


==אמירה בדבר שיש בו צד היתר==
==אמירה בדבר שיש בו צד היתר==
אומרת שמואל ב'''גמרא''' (שבת קנ ב) שמותר לאדם לומר לכרך פלוני אני הולך למחר, ואע"פ שהוא מחוץ לתחום, לפי שאם היו שם בורגנין [סוכות שמירה] [[מותר היה ללכת]]. ופירש '''רש"י''' שם (ד"ה שאם) שכל דבר שיש לו היתר ע"י תקנה בשבת, מותר לאומרו אפילו במקום שאין שם היתר. אמנם במקום שאין בו צד היתר, אפילו יש בו רק איסור מדרבנן, אסור לומר לחבירו.
אומר שמואל ב'''גמרא''' (שבת קנ ב) שמותר לאדם לומר 'לכרך פלוני אני הולך למחר', ואע"פ שהוא מחוץ לתחום, לפי שאם היו שם בורגנין [סוכות שמירה] [[מותר היה ללכת]]. ופירש '''רש"י''' שם (ד"ה שאם) שכל דבר שיש לו היתר ע"י תקנה בשבת, מותר לאומרו אפילו במקום שאין שם היתר. מבואר שבמקום שאין בו צד היתר, אפילו יש בו רק איסור מדרבנן, כהשכרת פועלים, אסור לומר לחבירו, וכן הוא להדיא ב'''רא"ש''' (כג ו).
<BR/>והועתק כל זה להלכה ב'''רמב"ם''' וב'''טור''' (שז) וב'''שלחן ערוך''' ()
<BR/>כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה לכרך) דהוא הדין גם לאחר, שיכול לומר לו 'לך בשבילי לכרך פלוני למחר'.
<BR/>כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה לכרך) דהוא הדין גם לאחר, שיכול לומר לו 'לך בשבילי לכרך פלוני למחר'.
<BR/>והועתק כל זה להלכה ב'''רמב"ם''' וב'''טור''' (שז) וב'''שלחן ערוך''' (ח).


כתב ה'''טורי זהב''' (ו) שכל ההיתר הוא מפני שאומר 'הולך' שיש לו תקנה בהיתר, אבל אסור לומר שילך בקרון, שלזה אין מועיל הבורגנין. וכן העתיק ה'''משנה ברורה''' (ל).
[[קטגוריה:איסורי דרבנן בשבת]]
[[קטגוריה:איסורי דרבנן בשבת]]