הבדלים בין גרסאות בדף "גרף של רעי"

נוספו 2,177 בתים ,  13:06, 30 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
אם מותר או אסור לטלטל בשבת דבר המאוס, על מנת להוציאו לחוץ.
אם מותר או אסור לטלטל בשבת דבר המאוס, על מנת להוציאו לחוץ.


==המקורות התלמודיים==
==דלף וגרף של רעי==
===דלף וגרף של רעי===
ה'''משנה''' (ביצה ה א) אומרת שמותר לקחת בשבת כלי ולתתו תחת מים הדולפים מן הגג, על מנת שלא ירטיבו את הבית. וב'''גמרא''' (ביצה לו ב) מובאת ברייתא שאם נתמלא הכלי, שופך את המים שבו ושוב מחזירו למקומו תחת הדליפה.
ה'''משנה''' (ביצה ה א) אומרת שמותר לקחת בשבת כלי ולתתו תחת מים הדולפים מן הגג, על מנת שלא ירטיבו את הבית. וב'''גמרא''' (ביצה לו ב) מובאת ברייתא שאם נתמלא הכלי, שופך את המים שבו ושוב מחזירו למקומו תחת הדליפה.
<BR/>עוד מובא שם בגמרא מעשה באביי, שהיה בית הריחיים שלו דולף מן הגג ומרטיב את הריחיים. פחד עליהם אביי שימוחו, הלך ושאל את רבה שהורה לו להניח את מיטתו שם ואז יוכל להוציא את הריחיים משם, לפי שכיון שהניח מיטתו שם, מאוס הוא שיהיו הריחיים לידו ודינם כגרף של רעי. אביי התמהמה מלעשות כן, לפי שתמוה בעיניו היה איך מותר לעשות גרף של רעי לכתחילה. בינתיים נפלו הריחיים, ומאחר שכן הצדיק עליו אביי את הדין, ותלה זאת במה שלא שמע להוראת רבו.  
<BR/>עוד מובא שם בגמרא מעשה באביי, שהיה בית הריחיים שלו דולף מן הגג ומרטיב את הריחיים. פחד עליהם אביי שימוחו, הלך ושאל את רבה שהורה לו להניח את מיטתו שם ואז יוכל להוציא את הריחיים משם, לפי שכיון שהניח מיטתו שם, מאוס הוא שיהיו הריחיים לידו ודינם כגרף של רעי. אביי התמהמה מלעשות כן, לפי שתמוה בעיניו היה איך מותר לעשות גרף של רעי לכתחילה. בינתיים נפלו הריחיים, ומאחר שכן הצדיק עליו אביי את הדין, ותלה זאת במה שלא שמע להוראת רבו.  
<BR/>עוד שם בגמרא מובאים דברי שמואל, שכלי שיש בו צואה (גרף של רעי) או מימי רגלים (עביט של מי רגלים) מותר להוציאם על מנת לשפוך תכולתם לאשפה. ואם רוצה להחזירן חזרה, צריך לשים בהם מים נקיים ולהחזירן. ומבררת הגמרא שההיתר להוציא לכלוך ושאר דברים מאוסים הוא לא דווקא בכלי, כמו שהיו שטעו להבין כן בדברי שמואל, אלא אף ביד עצמה מותר ליטול את הדבר המאוס ולהוציאו. כן למדה הגמרא מהוראתו של רב אשי, שהתיר לאחוז עכבר בזנבו על מנת להוציאו מן הבשמים שנכנס אליהם.
<BR/>עוד שם בגמרא מובאים דברי שמואל, שכלי שיש בו צואה (גרף של רעי) או מימי רגלים (עביט של מי רגלים) מותר להוציאם על מנת לשפוך תכולתם לאשפה. ואם רוצה להחזירן חזרה, צריך לשים בהם מים נקיים ולהחזירן. ומבררת הגמרא שההיתר להוציא לכלוך ושאר דברים מאוסים הוא לא דווקא בכלי, כמו שהיו שטעו להבין כן בדברי שמואל, אלא אף ביד עצמה מותר ליטול את הדבר המאוס ולהוציאו. כן למדה הגמרא מהוראתו של רב אשי, שהתיר לאחוז עכבר בזנבו על מנת להוציאו מן הבשמים שנכנס אליהם.


====להחזירו חזרה לבית====
===להחזירו חזרה לבית===


===שיורי כוסות===
==שיורי כוסות==
נחלקו האמוראים ב'''גמרא''' (ביצה כא א-ב) לגבי הכנת אוכל ביום טוב לנכרי, שלדעת רב הונא מותר כל זמן שיש אפשרות עקרונית לתת את האוכל לקטן ישראל. לעומת זאת דעת ר' יהושע בן לוי שאין להזמי ןאת הנכרי לסעוד עימו ביום טוב גזירה שמא ירבה בשבילו. וכן בשבת אין להזמינו משום שיורי כוסות. כלומר השמש עלול לטלטל את כוסות היין שלהם ששרו בהם פת, וזה אסור לפי שהיין איסור הנאה הוא.
נחלקו האמוראים ב'''גמרא''' (ביצה כא א-ב) לגבי הכנת אוכל ביום טוב לנכרי, שלדעת רב הונא מותר כל זמן שיש אפשרות עקרונית לתת את האוכל לקטן ישראל. לעומת זאת דעת ר' יהושע בן לוי שאין להזמי ןאת הנכרי לסעוד עימו ביום טוב גזירה שמא ירבה בשבילו. וכן בשבת אין להזמינו משום שיורי כוסות. כלומר השמש עלול לטלטל את כוסות היין שלהם ששרו בהם פת, וזה אסור לפי שהיין איסור הנאה הוא.
<BR/>שואלת על זה הגמרא, למה אין היתר לטלטל שיורו כוסות אלו מדין גרף של רעי. ומתרצת שבאמת מותר, אלא שאין עושין גרף של רעי לכתחילה ולכן אין להזמין גוי לסעודה בשבת, דבהכי הוא עושה גרף של רעי לכתחילה במה שהגויים ישיירו בכוסותיהם יין ויצטרך לטלטלם.
<BR/>שואלת על זה הגמרא, למה אין היתר לטלטל שיורו כוסות אלו מדין גרף של רעי. ומתרצת שבאמת מותר, אלא שאין עושין גרף של רעי לכתחילה ולכן אין להזמין גוי לסעודה בשבת, דבהכי הוא עושה גרף של רעי לכתחילה במה שהגויים ישיירו בכוסותיהם יין ויצטרך לטלטלם.


===צואה===
==עשיית גרף של רעי לכתחילה==
===סתירת הגמרות===
משתי גמרות הנ"ל עולה סתירה. שהגמרא בביצה לו: מתירה לעשות גרף של רעי לכתחילה, עד שהורה רבה לאביי שיכול לשים שם את מיטתו ואז יוכל להוציא את הריחיים. לעומת זאת לפי הגמרא בביצה כא: מבואר להדיא שאין עושין גרף של רעי לכתחילה ולכן אסור להזמין נכרי בשבת.
 
====תירוצי הראשונים====
שני תירוצים מרכזיים מצאנו בראשונים לסתירה זו, ושניהם מובאים ב'''תוספות''' (ביצה לו ב ד"ה תיתי):
*בעובדא דאביי התיר רבה משום הפסד הריחיים, דבמקום הפסד עושים גרף של רעי לכתחילה. מה שאין כן לגבי שיורי כוסות שאין שם הפסד.
*בעובדא דאביי התיר רבה לפי שאינו כל כך לכתחילה, שהרי כבר היו גשמים מזלפין בבית, מה שאין כן בהזמנת נכרי שזהו ממש לכתחילה.
שני תירוצים אלו מובאים גם ב'''רשב"א''' (ביצה לו ב ד"ה וכי) וב'''מאירי''' (לו ב ד"ה מקום) וב'''הגהות אשרי''' (ביצה ה א ד"ה ואף).
<BR/>ה'''רא"ש''' בתשובה (כב ח ח) כתב כהתירוץ השני וכן הוא ב'''טור''' (אורח חיים שח).
 
מ'''רש"י''' (ביצה כא ב "ה וכי) לעומת זאת מבואר שלא מקבל את התירוץ השני של התוס', אלא סובר שגם ללכת אל הדבר המאוס חשיב כעושה לכתחילה, לכן כתב ה'''רשב"א''' בדעתו (כא ב ד"ה וכי) כהתירוץ הראשון של התוס', דמשום פסידא מותר לעשות אף לכתחילה.
 
====שיטת הרמב"ם====
ה'''רמב"ם''' (שבת כג יא) כתב שאין עושים גרף של רעי לכתחילה, ולא הזכיר ההיתר שאמר רבה לאביי, וב'''מגיד משנה''' תמה עליו בזה. אמנם תירץ ה'''בית יוסף''' (ד"ה והרמב"ם) שאפשר שסובר שדברי רבה אינם להלכה, שהרי אביי הקשה לו 'וכי עושין גרף של רעי לכתחילה' ולא השיבו רבה, ואף שהצדיק עליו אביי את הדין על שלא שמע לרבו, לא משום שסובר שדינא הכי.
 
=====הגדרת קביעות ישיבה לענין היתר טלטול=====
מעובדא דאביי מבואר שמותר לקבוע ישיבתו ליד הגרף של רעי על מנת שיוכל להוציאו. כתב על זה ה'''בית יוסף''' (ד"ה ומ"ש רבנו מותר) שאין צורך להביא דווא מיטה לשם ולישן שם כמו שהציע רבה לאביי, אלא אפשר גם לשבת, אבל מ"מ בעינן שיהיה קביעות כגון לשבת לאכול או לישון, אבל ישיבת עראי אינה מספיקה.
 
====שיטת ההלכה====
 
==צואה==
ה'''משנה''' (שבת טז ז) אומרת שמותר לכפות קערה על גבי צואה של קטן. וב'''גמרא''' (שבת קכא ב) מובא שצריך לתקן ולומר 'על צואה של תרנגולין' מפני הקטן, אבל צואה של קטן עצמו ראויה היא לכלבים ומותר לטלטלה מדינא. ומקשה הגמרא מדוע התירו רק לכפות כלי על צואה של תרנגולים ולא לטלטלה ולהוציאה משום גרף של רעי, ותירצה שמדובר באשפה שבחצר, שאינה במקום שמפריע לו ולכן אין דינה כגרף של רעי.
ה'''משנה''' (שבת טז ז) אומרת שמותר לכפות קערה על גבי צואה של קטן. וב'''גמרא''' (שבת קכא ב) מובא שצריך לתקן ולומר 'על צואה של תרנגולין' מפני הקטן, אבל צואה של קטן עצמו ראויה היא לכלבים ומותר לטלטלה מדינא. ומקשה הגמרא מדוע התירו רק לכפות כלי על צואה של תרנגולים ולא לטלטלה ולהוציאה משום גרף של רעי, ותירצה שמדובר באשפה שבחצר, שאינה במקום שמפריע לו ולכן אין דינה כגרף של רעי.


====פירוש 'מפני הקטן'====
===פירוש 'מפני הקטן'===
'''רש"י''' (קכא ב ד"ה מפני) פירש שהטעם שכופין את הכלי על צואה של תרנגולין מפני הקטן הוא כדי שלא יטפח בו ויתלכלך, וכן הוא ב'''רמב"ם''' (שבת כו יג) וב'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף מה א ד"ה גמרא). אבל ה'''רי"ף''' (מה ב) כתב בשביל שלא יוזק.  
'''רש"י''' (קכא ב ד"ה מפני) פירש שהטעם שכופין את הכלי על צואה של תרנגולין מפני הקטן הוא כדי שלא יטפח בו ויתלכלך, וכן הוא ב'''רמב"ם''' (שבת כו יג) וב'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף מה א ד"ה גמרא). אבל ה'''רי"ף''' (מה ב) כתב בשביל שלא יוזק.  
<BR/>דברי הרי"ף צריכים ביאור, שאם מפני חשש היזק היה מותר אף לטלטלה ולא רק לכפות עליה כלי, כדקיי"ל גבי [[קוץ ברשות הרבים]].
<BR/>דברי הרי"ף צריכים ביאור, שאם מפני חשש היזק היה מותר אף לטלטלה ולא רק לכפות עליה כלי, כדקיי"ל גבי [[קוץ ברשות הרבים]].


====צואה של שאר בני אדם====
===צואה של שאר בני אדם===
ה'''רי"ף''' (מה ב) העתיק גמרא זו להלכה, ומתוך דבריו מבואר שגם צואה של בני אדם דינה כדין צואה של תרנגולים, ואם היא באותה חצר מותר לטלטלה מדין גרף של רעי, ורק בחצר אחרת אסור לטלטלה אלא לכפות עליה כלי בלבד. ולפי זה צריך לומר שמה בגמרא שמותר לטלטל צואה מפני שראויה היא לכלבים, זהו בצואה של קטן, אבל של שאר בני אדם לא. דברי הרי"ף כלשונם הועתקו גם ב'''רא"ש''' (טו יא),
ה'''רי"ף''' (מה ב) העתיק גמרא זו להלכה, ומתוך דבריו מבואר שגם צואה של בני אדם דינה כדין צואה של תרנגולים, ואם היא באותה חצר מותר לטלטלה מדין גרף של רעי, ורק בחצר אחרת אסור לטלטלה אלא לכפות עליה כלי בלבד. ולפי זה צריך לומר שמה בגמרא שמותר לטלטל צואה מפני שראויה היא לכלבים, זהו בצואה של קטן, אבל של שאר בני אדם לא. דברי הרי"ף כלשונם הועתקו גם ב'''רא"ש''' (טו יא),
<BR/>גם ה'''רמב"ם''' (שבת כו יג) כתב באופן כללי לגבי כל צואה, שאם היא בחצר שיושבים בה הרי זה גרף של רעי ומותר להוציאה, ואם בחצר אחרת כופין עליה כלי כדי שלא יטנף בה הקטן, ולא הזכיר כלל צואה של קטן.
<BR/>גם ה'''רמב"ם''' (שבת כו יג) כתב באופן כללי לגבי כל צואה, שאם היא בחצר שיושבים בה הרי זה גרף של רעי ומותר להוציאה, ואם בחצר אחרת כופין עליה כלי כדי שלא יטנף בה הקטן, ולא הזכיר כלל צואה של קטן.
שורה 36: שורה 56:
<BR/>ב'''מגן אברהם''' (נט) כתב שבשעת הדחק ניתן לסמוך על גירסתנו להוציא צואת אדם אף שלא בחצר שיושב בה, אבל ה'''משנה ברורה''' לא העתיקו.
<BR/>ב'''מגן אברהם''' (נט) כתב שבשעת הדחק ניתן לסמוך על גירסתנו להוציא צואת אדם אף שלא בחצר שיושב בה, אבל ה'''משנה ברורה''' לא העתיקו.


==עשיית גרף של רעי לכתחילה==
==נטילתו ביד או בכלי==
===סתירת הגמרות===
מתוך ה'''גמרא''' בביצה (לו ב) מבואר שההיתר לטלטל דבר המאוס ולהוציאו לאשפה הוא אפילו ביד, ואין צורך לפנותו דווקא בכלי, שכן הורה רב אשי לאחוז עכבר בזנבו ולהוציאו מן הבשמים שלא יטנפם. וכן העתיק להלכה ה'''רי"ף''' (ביצה כ א).
משתי גמרות הנ"ל עולה סתירה. שהגמרא בביצה לו: מתירה לעשות גרף של רעי לכתחילה, עד שהורה רבה לאביי שיכול לשים שם את מיטתו ואז יוכל להוציא את הריחיים. לעומת זאת לפי הגמרא בביצה כא: מבואר להדיא שאין עושין גרף של רעי לכתחילה ולכן אסור להזמין נכרי בשבת.
<BR/>אמנם ה'''רמב"ם''' לא הזכיר מזה בהלכה שכתב לגבי גרף של רעי (שבת כו יג), וכן ה'''שלחן ערוך''' לא טרח לכותבו, אבל פשוט הוא שסוברים כן להלכה, לפי שאין בזה מחלוקת, כמבואר ב'''משנה ברורה''' (שח קל).
 
====תירוצי הראשונים====
ה'''תוספות''' (ביצה לו ב ד"ה תיתי) תירצו קושיה זו בשני אופנים:
*בעובדא דאביי התיר רבה משום הפסד הריחיים, דבמקום הפסד עושים גרף של רעי לכתחילה. מה שאין כן לגבי שיורי כוסות שאין שם הפסד.
*בעובדא דאביי התיר רבה לפי שאינו כל כך לכתחילה, שהרי כבר היו גשמים מזלפין בבית, מה שאין כן בהזמנת נכרי שזהו ממש לכתחילה.
כעין זה כתבו גם ה'''רשב"א''' (ביצה לו ב ד"ה וכי) וה'''מאירי''' (לו ב ד"ה מקום).
 
אמנם מ'''רש"י''' (ביצה כא ב "ה וכי) מבואר שלא מקבל את התירוץ השני של התוס', שגם ללכת אל הדבר המאוס חשיב כעושה לכתחילה, ולכן כתב ה'''רשב"א''' בדעתו (כא ב ד"ה וכי) כהתירוץ הראשון של התוס', דמשום פסידא מותר לעשות אף לכתחילה.
 
====שיטת ההלכה====


==נטילתו ביד או בכלי==
==מאמרים, שיעורים וכתבי עת==


[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]