הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הגומל"

נוספו 132 בתים ,  10:41, 6 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
===סדר הארבעה===
===סדר הארבעה===
ב'''תוספות''' (ד"ה ארבעה) העירו שבגמרא לא סידרו את הארבעה לפי הסדר שמסודרים הם במזמור, ששם מסודרים הם כך: הולכי מדבר, חבוש, חולה, יורדי הים. וכתבו התוספות שבמזמור סידר המסוכנים תחילה, ואילו בגמרא נקט המצויים תחילה. וכן כתב ב'''שיטה מקובצת''' בשם '''רב האי גאון'''.
ב'''תוספות''' (ד"ה ארבעה) העירו שבגמרא לא סידרו את הארבעה לפי הסדר שמסודרים הם במזמור, ששם מסודרים הם כך: הולכי מדבר, חבוש, חולה, יורדי הים. וכתבו התוספות שבמזמור סידר המסוכנים תחילה, ואילו בגמרא נקט המצויים תחילה. וכן כתב ב'''שיטה מקובצת''' בשם '''רב האי גאון'''.
<BR/>אבל '''רבנו יונה''' (ברכות מג א ד"ה ארבעה) כתב בשם רב האי גאון להיפך, שהתלמוד מנה המסוכנים תחילה, ואילו הפסוק הזכיר המצויים ביותר תחילה.
<BR/>אבל ב'''ספר הערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43084&st=&pgnum=33 (ערך ארבעה)] כתב בשמו להיפך, שהמזמור סידר המצויים תחילה, ואילו בתלמוד מנה אותם לפי סדר סכנתם. וכן כתב '''רבנו יונה''' (ברכות מג א ד"ה ארבעה) בשם רב האי גאון.


כתב ה'''חתם סופר''' בשו"ת (אורח חיים נא) שסדר הש"ס הוא שנים שהן ארבעה, שנים שהאדם מכניס עצמו אליהם מרצונו - יורדי הים והולכי מדברות, ועוד שנים שהסכנה מאה מאליה, שהן חולה וחבוש. הרי ארבעה מסודרים בסדר נכון.
כתב ה'''חתם סופר''' בשו"ת (אורח חיים נא) שסדר הש"ס הוא שנים שהן ארבעה, שנים שהאדם מכניס עצמו אליהם מרצונו - יורדי הים והולכי מדברות, ועוד שנים שהסכנה מאה מאליה, שהן חולה וחבוש. הרי ארבעה מסודרים בסדר נכון.