הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האילנות"

נוספו 2,942 בתים ,  17:00, 7 במרץ 2018
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
ב'''רמב"ם''' (ברכות י יג) הנוסח: "שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות '''ונאות כדי ליהנות''' בהן בני אדם".
ב'''רמב"ם''' (ברכות י יג) הנוסח: "שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות '''ונאות כדי ליהנות''' בהן בני אדם".
    
    
הגירסה ב'''פסקי הרי"ד''' (מג ב): "ברוך שלא חיסר '''מעולמו''' כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות '''להתעדן''' בהן בני אדם".  
הגירסה ב'''פסקי הרי"ד''' (מג ב): "ברוך שלא חיסר '''מעולמו''' כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות '''להתעדן''' בהן בני אדם". וב'''שיורי ברכה''' (קונטרס אחרון רכו ב) הביא גירסה זו בשם '''ספר הפרדס''' לרבנו אשר בר חיים (ח א א).


ב'''שיטה מקובצת''' (מג ב) העיר שברכה זו היא בשם ומלכות.
ב'''שיטה מקובצת''' (מג ב) העיר שברכה זו היא בשם ומלכות.
שורה 21: שורה 21:
=== טעם ופירוש הברכה ===
=== טעם ופירוש הברכה ===
ב'''שיטה מקובצת'''(מג ב) מובא שקבעו ברכה זו לפי שלבלוב הפרחים הוא ענין שבא מזמן לזמן ומחודש, ואדם מברך על עצים יבשים שהפריחן הקדוש ברוך הוא.
ב'''שיטה מקובצת'''(מג ב) מובא שקבעו ברכה זו לפי שלבלוב הפרחים הוא ענין שבא מזמן לזמן ומחודש, ואדם מברך על עצים יבשים שהפריחן הקדוש ברוך הוא.
הרב '''ערוך השולחן''' (רכו א) מבאר בענין ברכה זו, שנותן הוא שבח והודאה להשי"ת שברא בשביל האדם אפילו דברים שאין בהם הכרח לחיי האדם כמו פרי אילנות, מה שאין כן זרעים וירקות שהם הכרחיים לאדם.


== זמן הברכה ==
== זמן הברכה ==
שורה 26: שורה 28:
וכן כתב ב'''שלחן ערוך''' (רכו א) שאינו מברך אלא פעם אחת בכל שנה ושנה.
וכן כתב ב'''שלחן ערוך''' (רכו א) שאינו מברך אלא פעם אחת בכל שנה ושנה.
=== ראה ולא בירך ===
=== ראה ולא בירך ===
ב'''הגהות מיימוניות''' (ברכות י ט) כתב בשם רבו, שדווקא בפעם הראשונה שרואה מברך. ומשמע שאם ראה ולא בירך, לא יברך לאחר מכן.
ב'''הגהות מיימוניות''' (ברכות י ט) כתב בשם רבו, שדווקא בפעם הראשונה שרואה מברך. ומשמע שאם ראה ולא בירך, לא יברך לאחר מכן.
<BR/>ב'''מחצית השקל''' (א) תלה זאת במחלוקת לגבי [[ברכת שהחיינו]] בסימן רכו ס"ג, שלפי החולקים שם וסוברים שגם אם לא בירך בפעם הראשונה יכול לברך בפעם השניה, הוא הדין הכא, שיכול לברך בראייה שניה אם לא בירך בראייה ראשונה.


=== בלילה ===
=== בלילה ===
שורה 32: שורה 35:
=== שלא בחודש ניסן ===
=== שלא בחודש ניסן ===
בספר '''צידה לדרך''' (א ג כח) כתב שהוא הדין אם רואה אילנות פורחות בחודש אדר, והביאו ה'''אליה רבה''' (א).
בספר '''צידה לדרך''' (א ג כח) כתב שהוא הדין אם רואה אילנות פורחות בחודש אדר, והביאו ה'''אליה רבה''' (א).
<BR/>אבל בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כח)] כתב שאין לברך על פרחי השקדים שממהרים לצאת הרבה קודם ניסן.
<BR/>אבל בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כח)] כתב שאין לברך על פרחי השקדים שממהרים לצאת הרבה קודם ניסן. וב'''ברכי יוסף''' (רכו ב) הביא בשם ספר '''צידה לדרך''' (א ג) שיכול לברך על אילנות פורחות גם בחודש אדר. והרב ברכ"י כתב שאין זה סותר דברי ההלק"ט, שדווקא שקדים שממהרים לצאת אין לברך עליהם, אבל שאר אילנות שבמקרה לבלבו באדר מברך. והוסיף שעל פי דרך האמת יש לברך ברכה זו דווקא בניסן, וכן כתב ב'''מורה באצבע''' (קצח קצט).
 
ב'''מחצית השקל''' (א) כתב שהגמרא נקטה חודש ניסן, כי כן דרך האילנות בארצות החמות ללבלב בחודש ניסן, אבל הוא הדין לכל חודש אחר שרואה הלבלוב פעם ראשונה מברך.
<BR/>וכן כתב הרב '''ערוך השלחן''' (רכו א) שבמדינות שלהם שהפריחה היא באייר או בתחילת סיון, מברכים את הברכה הזו אז. וכן דעת ה'''משנה ברורה''' (א).
 
== החייבים בברכה ==
== החייבים בברכה ==
== כמה אילנות ==
== כמה אילנות ==
שורה 54: שורה 61:
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם א) דייק מדברי הלבוש, שדווקא אם הפרי נגמר כבר אינו יכול לברך, אבל כל זמן בישולו עדיין יכול לברך גם לדעת השלחן ערוך.
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם א) דייק מדברי הלבוש, שדווקא אם הפרי נגמר כבר אינו יכול לברך, אבל כל זמן בישולו עדיין יכול לברך גם לדעת השלחן ערוך.


ה'''אליה רבה''' (ב) פוסק כדעת המרדכי וכפירוש הב"ח, שאם לא ראה האילנות קודם לכן, ועכשיו רואה פעם ראשונה עם פירות, מברך. וכתב שכן דעת עוד ראשונים והטור יחידאה הוא.
ה'''אליה רבה''' (ב) פוסק כדעת המרדכי וכפירוש הב"ח, שאם לא ראה האילנות קודם לכן, ועכשיו רואה פעם ראשונה עם פירות, מברך. וכתב שכן דעת עוד ראשונים והטור יחידאה הוא. וכן דעת ה'''ערוך השלחן''' (רכו ב).
<BR/>גם ב'''ביאור הגר"א''' (א ד"ה ואם) פוסק כדעת המרדכי והראשונים שגם אם לא בירך עד שגדלו פירות, יברך אחר כך.
<BR/>גם ב'''ביאור הגר"א''' (א ד"ה ואם) פוסק כדעת המרדכי והראשונים שגם אם לא בירך עד שגדלו פירות, יברך אחר כך.
<BR/>ב'''ברכי יוסף''' (א) כתב שאף שכמה ראשונים סוברים כהמרדכי, אנו קיבלנו הוראות מרן ואין לברך, ובמיוחד לפי הכלל שספק ברכות להקל.
<BR/>ב'''ברכי יוסף''' (א) כתב שאף שכמה ראשונים סוברים כהמרדכי, אנו קיבלנו הוראות מרן ואין לברך, ובמיוחד לפי הכלל שספק ברכות להקל.
<BR/>גם בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כח)] כתב שאין לברך ברכה זו משגדלו הפירות.
<BR/>גם בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כח)] כתב שאין לברך ברכה זו משגדלו הפירות.
ה'''משנה ברורה''' (ד) מצדד כהגר"א והאליה רבה שמותר לברך גם על פרי וב'''שער הציון''' (ב) מסביר שהיינו דווקא כאשר לא ראה הפרי מקודם, ולכן לא איבד הברכה וכדעת הב"ח. אך מקבל גם דברי הפרי מגדים, שכאשר נגמר הפרי לגמרי וראוי לברך עליו שהחיינו, שוב אין כדאי לברך עליהם ברכת האילנות.


== האם צריך לצאת חוץ לעיר==
== האם צריך לצאת חוץ לעיר==
שורה 64: שורה 73:
== כמות האילנות וסוגם ==
== כמות האילנות וסוגם ==
=== אילנות סרק ===
=== אילנות סרק ===
בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כח)] כתב אין לברך אלא על אילני מאכל.
בשו"ת '''הלכות קטנות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=723&st=&pgnum=70&hilite= (ב כח)] כתב אין לברך אלא על אילני מאכל. וכן פסק ה'''משנה ברורה''' (ב).


=== אילנות של ערלה או אשרה ===
=== אילנות של ערלה או אשרה ===
כתב '''ר' עקיבא איגר''' בגליון ש"ע, שיש להסתפק באילנות של ערלה תוך ג' שנים לנטיעתם, אם מותר לברך עליהם, כיון שאינם ראויים להינות מפריים. אך הוסיף שאם זהו [[ספק ערלה]], מותר לברך, כיון שקיימא לן [[ספק ערלה בחוץ לארץ מותר]], ואם כן הרי זה ראוי להינות מפריו.
=== אילנות מורכבים מין בשאינו מינו ===
=== אילנות מורכבים מין בשאינו מינו ===