הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האורז והדוחן"

נוספו 265 בתים ,  23:24, 6 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 21: שורה 21:
==== שיטת הראשונים ====
==== שיטת הראשונים ====
כתב ה'''רי"ף''' (כו א) שכיון שאיתותבו רב ושמואל, הלכה כהך ברייתא שעל אורז שבישלו, יש לברך תחילה בורא מיני מזונות ולבסוף בורא נפשות. וכן הסכימו הרבה ראשונים, ה'''רשב"א''' (ברכות לז א ד"ה תיובתא), ה'''רא"ש''', וכן משמע ב'''תוספות''' (לז א ד"ה תיובתא), וכן פסק ה'''רמב"ם''' (ברכות ג י).
כתב ה'''רי"ף''' (כו א) שכיון שאיתותבו רב ושמואל, הלכה כהך ברייתא שעל אורז שבישלו, יש לברך תחילה בורא מיני מזונות ולבסוף בורא נפשות. וכן הסכימו הרבה ראשונים, ה'''רשב"א''' (ברכות לז א ד"ה תיובתא), ה'''רא"ש''', וכן משמע ב'''תוספות''' (לז א ד"ה תיובתא), וכן פסק ה'''רמב"ם''' (ברכות ג י).
<BR/>וכן כתב '''ספר האשכול''' (ברכת מיני מזונות ופירות מב ב), ו'''ספר הרוקח''' (שמא), וה'''מנהיג''' (הלכות סעודה רלב) וה'''ריטב"א''' (הלכות ברכות א ח) ו'''ספר הפרדס''' (שער הדגן ד"ה פת אורז).
<BR/>וכן כתב '''ספר האשכול''' (ברכת מיני מזונות ופירות מב ב), ו'''ספר הרוקח''' (שמא), וה'''מנהיג''' (הלכות סעודה רלב) וה'''ריטב"א''' (הלכות ברכות א ח) ו'''ספר הפרדס''' (שער הדגן ד"ה פת אורז) ו'''אבודרהם''' (ברכת בורא מיני מזונות) ו'''תשב"ץ קטן''' (שכב) ו'''שיבולי הלקט''' (ברכות קנט).


=== דעת הגאונים ===
=== דעת הגאונים ===
שורה 51: שורה 51:
<BR/>ולדעת רבנו יונה (ד"ה הנה) אף על שאר דברים המזינים (כגון המין הנקרא פניצ"ו), יש לברך עליהם תחילה בורא מיני מזונות.
<BR/>ולדעת רבנו יונה (ד"ה הנה) אף על שאר דברים המזינים (כגון המין הנקרא פניצ"ו), יש לברך עליהם תחילה בורא מיני מזונות.
<BR/>גם ה'''רא"ש''' כתב שראייתו של הרי"ף אינה ראיה, לפי שמה שנקטה הברייתא אורז ולא דוחן, הוא כדי לאפוקי מדעת ר' יוחנן בן נורי הסובר שאורז מין דגן הוא, אך אה"נ דמברכים עליו מזונות ונפשות כמו אורז, וכדמשמע בברייתא הראשונה - 'כמעשה קדרה', שכיון שגם דוחן הוא מזין וסועד את הלב, דינו כאורז.  
<BR/>גם ה'''רא"ש''' כתב שראייתו של הרי"ף אינה ראיה, לפי שמה שנקטה הברייתא אורז ולא דוחן, הוא כדי לאפוקי מדעת ר' יוחנן בן נורי הסובר שאורז מין דגן הוא, אך אה"נ דמברכים עליו מזונות ונפשות כמו אורז, וכדמשמע בברייתא הראשונה - 'כמעשה קדרה', שכיון שגם דוחן הוא מזין וסועד את הלב, דינו כאורז.  
<BR/>כן היא גם דעת ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא), שהביא שגם דעת ה'''ראב"ד''' כן, שדוחן ואורז חד ברכתא להו, וכן ב'''שיטה מקובצת''' (לז א ד"ה כל שהוא) מבואר שעל דוחן יש לברך כמו אורז 'בורא מיני מזונות'. וכן דעת ה'''מאירי''' (ברכות לז א ד"ה אורז), וה'''רי"ד''' בפסקים (ברכות לז א), ו'''ספר הרוקח''' (שמא), וספר ה'''מנהיג''' (הלכות סעודה רלב), וה'''ריטב"א''' (הלכות ברכות א ח) ו'''מחזור ויטרי''' (עא) ו'''סידור רש"י''' (קיד) ו'''ספר האורה''' (א מה הלכות פירות ומיני מזונות).  
<BR/>כן היא גם דעת ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא), שהביא שגם דעת ה'''ראב"ד''' כן, שדוחן ואורז חד ברכתא להו, וכן ב'''שיטה מקובצת''' (לז א ד"ה כל שהוא) מבואר שעל דוחן יש לברך כמו אורז 'בורא מיני מזונות'. וכן דעת ה'''מאירי''' (ברכות לז א ד"ה אורז), וה'''רי"ד''' בפסקים (ברכות לז א), ו'''ספר הרוקח''' (שמא), וספר ה'''מנהיג''' (הלכות סעודה רלב), וה'''ריטב"א''' (הלכות ברכות א ח) ו'''מחזור ויטרי''' (עא) ו'''סידור רש"י''' (קיד) ו'''ספר האורה''' (א מה הלכות פירות ומיני מזונות) ו'''אבודרהם''' (ברכת בורא מיני מזונות) ו'''שיבולי הלקט''' (ברכות קנט)..  
<BR/>כן הוא גם ב'''פסקי ריא"ז''' (ברכות ו יא) להשוות בין דוחן לאורז, אלא שלדעתו גם באורז אם לא נתמעך כדייסא יש לברך עליו אדמה.
<BR/>כן הוא גם ב'''פסקי ריא"ז''' (ברכות ו יא) להשוות בין דוחן לאורז, אלא שלדעתו גם באורז אם לא נתמעך כדייסא יש לברך עליו אדמה.