הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האורז והדוחן"

נוספו 349 בתים ,  22:09, 6 בפברואר 2018
שורה 10: שורה 10:


== ברכת האורז ==
== ברכת האורז ==
===ברכה אחרונה===
לענין ברכה אחרונה על האורז, מוסכם בפוסקים שהדין הוא כפי שאמרה הברייתא הסוף הסוגיה, שאינו מברך עליו ולא כלום. אמנם מבארים הראשונים, שאין הכוונה שאינו מברך כלום אחר האורז, אלא שמברך אחריו בורא נפשות. כן כתב בעל '''הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=148 (א ברכות ד"ה אורז, וד"ה וכל מידי דתחילתו)], ד'ולא כלום' בא לאפוקי מעין שלוש, וכן כתב '''רש"י''' (לז א ד"ה ולא כלום), וביאר שכוונת הגמרא שאינו מברך כלום מברכות פירות ארץ ישראל. וכן כתב ה'''רי"ף''' (כו א) שכל ולא כלום הכוונה בורא נפשות רבות. וכן הוא ב'''רא"ש''' (ברכות ו ח) וב'''רמב"ם''' (ברכות ג י) ובשאר ראשונים.
לענין ברכה אחרונה על האורז, מוסכם בפוסקים שהדין הוא כפי שאמרה הברייתא הסוף הסוגיה, שאינו מברך עליו ולא כלום. אמנם מבארים הראשונים, שאין הכוונה שאינו מברך כלום אחר האורז, אלא שמברך אחריו בורא נפשות. כן כתב בעל '''הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=148 (א ברכות ד"ה אורז, וד"ה וכל מידי דתחילתו)], ד'ולא כלום' בא לאפוקי מעין שלוש, וכן כתב '''רש"י''' (לז א ד"ה ולא כלום), וביאר שכוונת הגמרא שאינו מברך כלום מברכות פירות ארץ ישראל. וכן כתב ה'''רי"ף''' (כו א) שכל ולא כלום הכוונה בורא נפשות רבות. וכן הוא ב'''רא"ש''' (ברכות ו ח) וב'''רמב"ם''' (ברכות ג י) ובשאר ראשונים.


אמנם לענין ברכה ראשונה על האורז, נחלקו הדעות כדלהלן.
אמנם לענין ברכה ראשונה על האורז, נחלקו הדעות כדלהלן.
=== כוסס ===
הברייתא (לז א) כתבה בפשיטות שהכוסס את האורז, כלומר האוכל גרגרי אורז כמות שהם חיים, מברך בורא פרי האדמה. וכן מוסכם בפוסקים, וכן כתב להלכה מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רח ז)


=== שיטת הראשונים ===
=== שיטת הראשונים ===