הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות קריאת המגילה"

נוספו 62 בתים ,  11:41, 21 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 87: שורה 87:


אבל ה'''אליה רבה''' (ח) מערער בזה, והביא כמה פוסקים שסתמו ולא חילקו בזה, ושכן משמע ב'''שבלי הלקט''' (פורים קצה), וכן בספר '''מטה משה''' (פורים תתרז) כתב במפורש שמברך לפניה ולאחריה אף שאין מנהג. ומסיק האליה רבה, שאפשר שמפני זה לא פסקו השו"ע, לפי שיש לברך גם ביחיד.
אבל ה'''אליה רבה''' (ח) מערער בזה, והביא כמה פוסקים שסתמו ולא חילקו בזה, ושכן משמע ב'''שבלי הלקט''' (פורים קצה), וכן בספר '''מטה משה''' (פורים תתרז) כתב במפורש שמברך לפניה ולאחריה אף שאין מנהג. ומסיק האליה רבה, שאפשר שמפני זה לא פסקו השו"ע, לפי שיש לברך גם ביחיד.
<BR/>וכן נמצא כבר ב'''רדב"ז''' (ב תרסה) שיש לברך ביחיד לפניה ולאחריה, ומבואר בדבריו שאף אם נאמר שיחיד אינו מברך 'על מקרא מגילה' מפני הספק אם יחיד חייב בקריאתה, מ"מ 'הרב את ריבנו' ו'שעשה ניסים' מברך, שהם לא נתקנו אלא על הנס. ומקורו בדברי ה'''ר"ן''' (יב א ד"ה ברוך הרב) שכתב שברכה זו נתקנה על הנס ולא על המגילה. כן פסק גם מהר"ם אבן חביב בשו"ת '''קול גדול''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1256&st=&pgnum=56 (א מח)], שיש לברך ברכה זו אף ביחיד, על פי דברי הר"ן, שהיא נתקנה על הנס.
<BR/>וכן נמצא כבר ב'''רדב"ז''' (ב תרסה) שיש לברך ביחיד לפניה ולאחריה, ומבואר בדבריו שאף אם נאמר שיחיד אינו מברך 'על מקרא מגילה' מפני הספק אם יחיד חייב בקריאתה, מ"מ 'הרב את ריבנו' ו'שעשה ניסים' מברך, שהם לא נתקנו אלא על הנס. ומקורו בדברי ה'''ר"ן''' (יב א ד"ה ברוך הרב) שכתב שברכה זו נתקנה על הנס ולא על המגילה. כן פסק גם מהר"ם אבן חביב בשו"ת '''קול גדול''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1256&st=&pgnum=56 (א מח)], שכתב שיש לברך ברכה זו אף ביחיד, ואפילו אין לו מגילה, וזאת על פי דברי הר"ן, שברכה זו נתקנה על הנס.


ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב א) מסיק שראוי לברך בלא שם ומלכות. וכן ב'''ביאור הלכה''' (ד"ה אלא) כתב דנראה דלא כדאי לברך אחריה, שהרי גם בציבור אינה חיובית ותלויה במנהג, ומי יאמר שיש מנהג לברך ביחיד.
ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב א) מסיק שראוי לברך בלא שם ומלכות. וכן ב'''ביאור הלכה''' (ד"ה אלא) כתב דנראה דלא כדאי לברך אחריה, שהרי גם בציבור אינה חיובית ותלויה במנהג, ומי יאמר שיש מנהג לברך ביחיד.