הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות קריאת המגילה"

נוספו 395 בתים ,  15:19, 19 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 41: שורה 41:
כתוב ב'''סדר רב עמרם גאון''' (פורים ד"ה והכי) בשם '''רבנו נתן''' שבמתיבתא לא היו אומרים "'''האל''' הרב את ריבנו", מפני שכבר אמר 'אלקינו', אלא נגו לומר "הרב את ריבנו".  
כתוב ב'''סדר רב עמרם גאון''' (פורים ד"ה והכי) בשם '''רבנו נתן''' שבמתיבתא לא היו אומרים "'''האל''' הרב את ריבנו", מפני שכבר אמר 'אלקינו', אלא נגו לומר "הרב את ריבנו".  
וכן כתב ה'''ר"ן''' (כא ב ד"ה ומנהגנו), וכן כתב ה'''אגודה''' (ג כה) וה'''מרדכי''' (א תתד) בשם בעל '''הלכות גדולות''' (דרוש מקור), וכן הוא ב'''ארחות חיים''' (ו).  
וכן כתב ה'''ר"ן''' (כא ב ד"ה ומנהגנו), וכן כתב ה'''אגודה''' (ג כה) וה'''מרדכי''' (א תתד) בשם בעל '''הלכות גדולות''' (דרוש מקור), וכן הוא ב'''ארחות חיים''' (ו).  
<BR/>גם ב'''רי"ף''' (יב א) וב'''רא"ש''' (ג א) גורסים בלא 'האל'. וכן הוא ב'''מאירי''' (כא ב ד"ה נסח).  
<BR/>גם ב'''רי"ף''' (יב א) וב'''רא"ש''' (ג א) גורסים בלא 'האל'. וכן הוא ב'''מאירי''' (כא ב ד"ה נסח), וב'''מהרי"ל''' (פורים יב) בשם מהר"י סגל והרוקח.


אבל ה'''רמב"ם''' (מגילה א ג) גורס 'האל' וכן הוא ב'''רבנו חננאל''' (כא ב ד"ה מקום), וב'''פסקי הרי"ד''' (כא ב ד"ה מקום), וב'''אור זרוע''' (ב פורים שעט).
אבל ה'''רמב"ם''' (מגילה א ג) גורס 'האל' וכן הוא ב'''רבנו חננאל''' (כא ב ד"ה מקום), וב'''פסקי הרי"ד''' (כא ב ד"ה מקום), וב'''אור זרוע''' (ב פורים שעט).
שורה 57: שורה 57:
*הנפרע לנו מצרינו - הצוררים לנו לא משנאתם אלא שדרכם להרע, או במצוות אדוניהם. ומהם הוא נפרע אך לא מידה כנגד מידה, מפני שאין בהם דעת.
*הנפרע לנו מצרינו - הצוררים לנו לא משנאתם אלא שדרכם להרע, או במצוות אדוניהם. ומהם הוא נפרע אך לא מידה כנגד מידה, מפני שאין בהם דעת.
*הנפרע לכל עמו ישראל מכל צריהם האל המושיע - שאין מן הראוי לשמוח על רעת שום אדם, לכן אומרים שאין הקב"ה עושה כן לתכלית נקמה אלא כדי להושיע את ישראל.
*הנפרע לכל עמו ישראל מכל צריהם האל המושיע - שאין מן הראוי לשמוח על רעת שום אדם, לכן אומרים שאין הקב"ה עושה כן לתכלית נקמה אלא כדי להושיע את ישראל.
==== לכרוך המגילה קודם ברכה ====
כתב ה'''מהרי"ל''' (פורים יב) בשם '''מהר"י סגל''' שיש לכרוך את המגילה קודם שיברכו 'הרב את ריבנו', ושכן גם הלשון ב'''ספר מצוות גדול''' שקודם כורכה ואחר כך מברך.


== אחד מברך ואחר קורא ==
== אחד מברך ואחר קורא ==