הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות קריאת המגילה"

נוספו 798 בתים ,  12:46, 19 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
<BR/>גם ב'''חידושי הר"ן''' (ד א ד"ה אומר ר"ת, כא ב ד"ה מנ"ח) כתב שמנהגנו לברך שלושת הברכות גם ביום, לפי שעיקר חובת קריאת המגילה היא ביום, ולא נפטרים בברכת הזמן של הלילה לפי שכל קריאה מצוה בפני עצמה היא. וכן היא גם דעת ה'''מאירי''' (כא ב ד"ה נסח).
<BR/>גם ב'''חידושי הר"ן''' (ד א ד"ה אומר ר"ת, כא ב ד"ה מנ"ח) כתב שמנהגנו לברך שלושת הברכות גם ביום, לפי שעיקר חובת קריאת המגילה היא ביום, ולא נפטרים בברכת הזמן של הלילה לפי שכל קריאה מצוה בפני עצמה היא. וכן היא גם דעת ה'''מאירי''' (כא ב ד"ה נסח).


לעומת זאת ה'''רמב"ם''' (מגילה א ג) כתב שביום אינו חוזר ומברך שהחיינו.
לעומת זאת ה'''רמב"ם''' (מגילה א ג) כתב שביום אינו חוזר ומברך שהחיינו. אך ה'''מגיד משנה''' כתב שבמקומו נוהגים לברך.
 
ב'''מרדכי''' (א תשפא) הביא בשם ה'''רשב"ם''' שאין צריך לברך זמן ביום, לפי שכבר בירך בלילה. והביא גם שיטת רבנו תם, וסיים שה'''ר"מ''' היה רגיל לומר זמן בלחש בשעה שהיו הקהל עונים 'אמן', וכך לצאת ידי חובת כולם. הביא דבריו ה'''דרכי משה''' (א).


ה'''טור''' (אורח חיים תרצב) הביא דברי רבנו תם שיש לברך שהחיינו ביום, והביא גם דברי הרמב"ם שאין מברכים ביום, והרא"ש הסכים עם ר"ת, אך כתב הטור שאין נוהגין כן.
ה'''טור''' (אורח חיים תרצב) הביא דברי רבנו תם שיש לברך שהחיינו ביום, והביא גם דברי הרמב"ם שאין מברכים ביום, והרא"ש הסכים עם ר"ת, אך כתב הטור שאין נוהגין כן.
 
==== שלחן ערוך ואחרונים ====
ב'''שלחן ערוך''' (תרצב א) פסק כדעת הרמב"ם שאינו חוזר ומברך שהחיינו ביום.
ב'''בית יוסף''' (תרצב ד"ה וכתב ר"ת) כתב שפשט המנהג כהרמב"ם, וכן ב'''שלחן ערוך''' (תרצב א) פסק כדעתו, שאינו חוזר ומברך שהחיינו ביום. אך ה'''דרכי משה''' (א) כתב שאנו נוהגים לברך, וכן פסק ב'''רמ"א''' (א).
<BR/>ה'''בית חדש''' (א) כתב שהמנהג כן לברך ביום.


== ברכת הרב את ריבנו ==
== ברכת הרב את ריבנו ==