הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות קריאת המגילה"

אין שינוי בגודל ,  13:58, 20 בפברואר 2018
שורה 80: שורה 80:


=== ברכה לאחריה ביחיד ===
=== ברכה לאחריה ביחיד ===
כתב ה'''ארחות חיים''' לוניל (מגילה ז) הביא בשם הירושלמי (דרוש מקור)<ref>באליה רבה (ח) מציין לירושלמי פ"ב ה"א, אבל לא נמצא שם, ובביאור הגר"א (ד"ה ואין) כתב שהוא בפ"ד ה"א, אבל בנוסחה שלנו משובש, וגם לא קאי אלא על קריאה בתורה לא על מגילה. </ref>, שאין לברך ברכת הרב את ריבינו ביחיד, וכן הוא ב'''כלבו''' (מה). וכן פסקו ה'''רמ"א''' (א) וה'''לבוש''' (א).
כתב ה'''ארחות חיים''' לוניל (מגילה ז) הביא בשם הירושלמי (דרוש מקור<ref>באליה רבה (ח) מציין לירושלמי פ"ב ה"א, אבל לא נמצא שם, ובביאור הגר"א (ד"ה ואין) כתב שהוא בפ"ד ה"א, אבל בנוסחה שלנו משובש, וגם לא קאי אלא על קריאה בתורה לא על מגילה. </ref>), שאין לברך ברכת הרב את ריבינו ביחיד, וכן הוא ב'''כלבו''' (מה). וכן פסקו ה'''רמ"א''' (א) וה'''לבוש''' (א).
<BR/>אבל ה'''אליה רבה''' (ח) מערער בזה, והביא כמה פוסקים שסתמו ולא חילקו בזה, ושכן משמע ב'''שבלי הלקט''' (פורים קצה), וכן בספר '''מטה משה''' (פורים תתרז) כתב במפורש שמברך לפניה ולאחריה אף שאין מנהג. ומסיק האליה רבה, שאפשר שמפני זה לא פסקו השו"ע, לפי שיש לברך גם ביחיד.
<BR/>אבל ה'''אליה רבה''' (ח) מערער בזה, והביא כמה פוסקים שסתמו ולא חילקו בזה, ושכן משמע ב'''שבלי הלקט''' (פורים קצה), וכן בספר '''מטה משה''' (פורים תתרז) כתב במפורש שמברך לפניה ולאחריה אף שאין מנהג. ומסיק האליה רבה, שאפשר שמפני זה לא פסקו השו"ע, לפי שיש לברך גם ביחיד.
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב א) מסיק שראוי לברך בלא שם ומלכות.
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב א) מסיק שראוי לברך בלא שם ומלכות.