הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות התורה"

הוסרו 9 בתים ,  19:34, 12 במאי 2019
שורה 73: שורה 73:
== הפסק בברכה ==
== הפסק בברכה ==
לעיל הובאו דברי הירושלמי, שאין ברכת אהבת רבה פוטרת אלא אם שנה על אתר.
לעיל הובאו דברי הירושלמי, שאין ברכת אהבת רבה פוטרת אלא אם שנה על אתר.
<BR/>לכאורה כוונת דברי הירושלמי לומר שמיד לאחר ברכת התורה יש ללמוד, כדי שיהיה ניכר שהברכה היא גם על הלימוד ולא רק על קריאת שמע, ואם עשה כן פטור מהברכה שוב כל היום כולו. אמנם ניתן להבין את הירושלמי גם באופן אחר, שאין ברכת התורה פוטרת אלא את הלימוד שלומד לאלתר, אך אם מפסיק מלימודו לעיסוקיו וחוזר ללמוד רק לאחר זמן, אין ברכת אהבה רבה שבירך בבוקר פוטרת את הלימוד שלאחר זמן וצריך לברך שוב.
<BR/>לכאורה כוונת הירושלמי לומר שמיד לאחר ברכת התורה יש ללמוד, כדי שיהיה ניכר שהברכה היא גם על הלימוד ולא רק על קריאת שמע, ואם עשה כן פטור מהברכה שוב כל היום כולו. אמנם ניתן להבין את הירושלמי גם באופן אחר, שאין ברכת התורה פוטרת אלא את הלימוד שלומד לאלתר, אך אם מפסיק מלימודו לעיסוקיו וחוזר ללמוד רק לאחר זמן, אין ברכת אהבה רבה שבירך בבוקר פוטרת את הלימוד שלאחר זמן וצריך לברך שוב.
<BR/>לפי הפירוש הראשון בעצם אין הבדל בין ברכת התורה הרגילה לבין אהבה רבה, ששתיהן פוטרות כל היום כולו, אלא שבאהבה רבה צריך לסמוך לה לימוד מיד כדי שיהיה ניכר. אמנם לפירוש השני צריך לומר שדין ההפסק הוא רק בברכת אהבה רבה, שהרי אם החובה לסמוך לה לימוד היא משום הפסק, ובברכת התורה הרגילה אין חובה לסמוך לה לימוד, הרי שלא חיישינן כלל להפסק בברכת התורה הרגילה ופוטרת כל היום.
<BR/>לפי הפירוש הראשון בעצם אין הבדל בין ברכת התורה הרגילה לבין אהבה רבה, ששתיהן פוטרות כל היום כולו, אלא שבאהבה רבה צריך לסמוך לה לימוד מיד כדי שיהיה ניכר. אמנם לפירוש השני צריך לומר שדין ההפסק הוא רק בברכת אהבה רבה, שהרי אם החובה לסמוך לה לימוד היא משום הפסק, ובברכת התורה הרגילה אין חובה לסמוך לה לימוד, הרי שלא חיישינן כלל להפסק בברכת התורה הרגילה ופוטרת כל היום.
<BR/>ועתה יתבארו דברי הראשונים.
<BR/>ועתה יתבארו דברי הראשונים.