הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות התורה"

נוספו 129 בתים ,  14:05, 7 במאי 2019
שורה 52: שורה 52:
== מתי מברכים ==
== מתי מברכים ==
לעיל הובאו דברי הירושלמי, שאין ברכת אהבת עולם פוטרת אלא אם שנה על אתר.
לעיל הובאו דברי הירושלמי, שאין ברכת אהבת עולם פוטרת אלא אם שנה על אתר.
<BR/>לכאורה כוונת דברי הירושלמי לומר שמיד לאחר ברכת התורה יש ללמוד, כדי שהברכה תחול על הלימוד. אמנם ניתן להבין את הירושלמי גם באופן אחר, שאין ברכת התורה פוטרת אלא את הלימוד שלומד לאלתר, אך אם מפסיק מלימודו לעיסוקיו, וחוזר ללמוד רק לאחר זמן, אין ברכת התורה שבירך בבוקר פוטרת את הלימוד שלאחר זמן וצריך לברך שוב.
<BR/>לכאורה כוונת דברי הירושלמי לומר שמיד לאחר ברכת התורה יש ללמוד, כדי שיהיה ניכר שהברכה היא גם על הלימוד ולא רק על קריאת שמע, ואם עשה כן פטור מהברכה שוב כל היום כולו. אמנם ניתן להבין את הירושלמי גם באופן אחר, שאין ברכת התורה פוטרת אלא את הלימוד שלומד לאלתר, אך אם מפסיק מלימודו לעיסוקיו וחוזר ללמוד רק לאחר זמן, אין ברכת התורה שבירך בבוקר פוטרת את הלימוד שלאחר זמן וצריך לברך שוב.
<BR/>בהתאם לשני פירושים אלו בירושלמי דנו הראשונים בשתי שאלות: א. האם צריך ללמוד מיד בסמוך לאחר הברכה כדין ברכת המצוות שמברך עובר לעשייתן. ב. האם ברכה אחת שבירך בתחילת היום פוטרת את הלימוד של כל היום, גם אם הפסיק באמצע בעיסוקים אחרים.
<BR/>בהתאם לשני פירושים אלו בירושלמי דנו הראשונים בשתי שאלות: א. האם צריך ללמוד מיד בסמוך לאחר הברכה כדין ברכת המצוות שמברך עובר לעשייתן. ב. האם ברכה אחת שבירך בתחילת היום פוטרת את הלימוד של כל היום, גם אם הפסיק באמצע בעיסוקים אחרים.
<BR/>בין כך ובין כך ייתכן שדברי הירושלמי אמורים דווקא על ברכת אהבת עולם שאינה ברכת התורה מעיקרה, אך ברכת התורה עצמה אפשר שפוטרת בלאו הכי. וכפי שיתבאר להלן.
<BR/>בין כך ובין כך ייתכן שדברי הירושלמי אמורים דווקא על ברכת אהבת עולם שאינה ברכת התורה מעיקרה, אך ברכת התורה עצמה אפשר שפוטרת בלאו הכי. וכפי שיתבאר להלן.