הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות התורה"

נוספו 1,372 בתים ,  18:10, 5 במאי 2019
שורה 41: שורה 41:


== מתי מברכים ==
== מתי מברכים ==
לעיל הובאו דברי הירושלמי, שאין ברכת אהבת עולם פוטרת אלא אם שנה על אתר.
<BR/>לכאורה כוונת דברי הירושלמי לומר שמיד לאחר ברכת התורה יש ללמוד, כדי שהברכה תחול על הלימוד. אמנם ניתן להבין את הירושלמי גם באופן אחר, שאין ברכת התורה פוטרת אלא את הלימוד שלומד לאלתר, אך אם מפסיק מלימודו לעיסוקיו, וחוזר ללמוד רק לאחר זמן, אין ברכת התורה שבירך בבוקר פוטרת את הלימוד שלאחר זמן וצריך לברך שוב.
<BR/>בהתאם לשני פירושים אלו בירושלמי דנו הראשונים בשתי שאלות: א. האם צריך ללמוד מיד בסמוך לאחר הברכה כדין ברכת המצוות שמברך עובר לעשייתן. ב. האם ברכה אחת שבירך בתחילת היום פוטרת את הלימוד של כל היום, גם אם הפסיק באמצע בעיסוקים אחרים.
<BR/>בין כך ובין כך ייתכן שדברי הירושלמי אמורים דווקא על ברכת אהבת עולם שאינה ברכת התורה מעיקרה, אך ברכת התורה עצמה אפשר שפוטרת בלאו הכי. וכפי שיתבאר להלן.
=== האם מספיק לברך פעם אחת ביום ===
=== האם מספיק לברך פעם אחת ביום ===
שאלו ה'''תוספות''' (ד"ה שכבר נפטר) מדוע אין חובה לברך בכל פעם שאדם יושב ללמוד, ומה זה שונה מסוכה ש[[צריך לברך על כל סעודה וסעודה אפילו כמה פעמים ביום]]?  
שאלו ה'''תוספות''' (ד"ה שכבר נפטר) מדוע אין חובה לברך בכל פעם שאדם יושב ללמוד, ומה זה שונה מסוכה ש[[צריך לברך על כל סעודה וסעודה אפילו כמה פעמים ביום]]?  
<BR/>ותירצו התוספות, שבלימוד תורה אין אדם מסיח דעתו, לפי שכל שעה מחוייב הוא ללמוד, ולכן גם כשאינו לומד נחשב הדבר כאילו הוא לומד בלי הפסקה, כדכתיב 'והגית בו יומם ולילה'.
<BR/>ותירצו התוספות, שבלימוד תורה אין אדם מסיח דעתו, לפי שכל שעה מחוייב הוא ללמוד, ולכן גם כשאינו לומד נחשב הדבר כאילו הוא לומד בלי הפסקה, כדכתיב 'והגית בו יומם ולילה'.


=== הפסק לילה ושינה ===
==== הפסק לילה ושינה ====
דעת '''רבנו תם''' המובאת בתוספות (ד"ה שכבר נפטר) שאדם שקם בלילה על מנת ללמוד, אינו צריך לברך ברכת התורה, לפי שברכת התורה פוטרת משחרית עד שחרית. וכתבו התוספות על דבריו ש'לא נהירא'.  
דעת '''רבנו תם''' המובאת בתוספות (ד"ה שכבר נפטר) שאדם שקם בלילה על מנת ללמוד, אינו צריך לברך ברכת התורה, לפי שברכת התורה פוטרת משחרית עד שחרית. וכתבו התוספות על דבריו ש'לא נהירא'.