הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות התורה"

נוספו 489 בתים ,  18:45, 5 במאי 2019
שורה 47: שורה 47:


=== האם מספיק לברך פעם אחת ביום ===
=== האם מספיק לברך פעם אחת ביום ===
שאלו ה'''תוספות''' (ד"ה שכבר נפטר) מדוע אין חובה לברך בכל פעם שאדם יושב ללמוד, ומה זה שונה מסוכה ש[[צריך לברך על כל סעודה וסעודה אפילו כמה פעמים ביום]]?
ה'''תוספות''' (ד"ה שכבר נפטר) הביאו דעת '''ר"י''', שמלבד שלא קיימא לן כהירושלמי אלא כהבבלי שלא הזכיר את התנאי של לימוד לאלתר, גם לפי הירושלמי דווקא ברכת אהבה רבה שהיא ברכת קריאת שמע, אינה פוטרת אלא אם כן למד מיד וגם לא עשה היסח הדעת, אבל אם בירך בבוקר ברכת התורה עצמה קודם קריאת שמע, אינו צריך לחזור ולברך ופוטרת כל היום, אפילו לא למד לאלתר. ושונה הדבר מסוכה ש[[צריך לברך על כל סעודה וסעודה אפילו כמה פעמים ביום]], שבלימוד תורה אין אדם מסיח דעתו, לפי שכל שעה מחוייב הוא ללמוד, ולכן גם כשאינו לומד נחשב הדבר כאילו הוא לומד בלי הפסקה, כדכתיב 'והגית בו יומם ולילה', לעומת אכילה בסוכה שיש לה שעה קבועה.
<BR/>ותירצו התוספות, שבלימוד תורה אין אדם מסיח דעתו, לפי שכל שעה מחוייב הוא ללמוד, ולכן גם כשאינו לומד נחשב הדבר כאילו הוא לומד בלי הפסקה, כדכתיב 'והגית בו יומם ולילה'.


==== הפסק לילה ושינה ====
==== הפסק לילה ושינה ====
דעת '''רבנו תם''' המובאת בתוספות (ד"ה שכבר נפטר) שאדם שקם בלילה על מנת ללמוד, אינו צריך לברך ברכת התורה, לפי שברכת התורה פוטרת משחרית עד שחרית. וכתבו התוספות על דבריו ש'לא נהירא'.  
דעת '''רבנו תם''' המובאת בתוספות (ד"ה שכבר נפטר) שאדם שקם בלילה על מנת ללמוד, אינו צריך לברך ברכת התורה, לפי שברכת התורה פוטרת משחרית עד שחרית. וכתבו התוספות על דבריו ש'לא נהירא'.  


ב'''תוספות רא"ש''' כתוב (יא ב ד"ה משקרא) שהישן שנת קבע על מיטתו ביום, הוי הפסק וצריך לחזור ולברך.  
ב'''תוספות רא"ש''' כתוב (יא ב ד"ה משקרא) שהישן שנת קבע על מיטתו ביום, הוי הפסק וצריך לחזור ולברך.


=== האם חובה ללמוד מיד לאחר הברכה ===
=== האם חובה ללמוד מיד לאחר הברכה ===