הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות התורה"

נוספו 1,569 בתים ,  12:08, 11 במרץ 2019
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
החובה לברך קודם לימוד תורה, נוסח הברכות ומתי מברכים.
החובה לברך קודם לימוד תורה, נוסח הברכות ומתי מברכים.
==חובת ברכות התורה==
==חובת ברכות התורה==
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=11b&format=pdf (ברכות יא ב)] מביאה דברי רב יהודה בשם שמואל, שמי שהשכים לשנות קודם שקרא קריאת שמע, צריך לברך ברכות התורה. אך מי שקרא קריאת שמע כבר לא צריך לברך קודם לימודו לפי שכבר נפטר בברכת 'אהבה רבה'
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=11b&format=pdf (ברכות יא ב)] מביאה דברי רב יהודה בשם שמואל, האומר שמי שהשכים לשנות קודם שקרא קריאת שמע, צריך לברך ברכות התורה. אך מי שקרא קריאת שמע לא צריך לברך קודם לימודו לפי שכבר נפטר בברכת 'אהבה רבה'
<BR/>ב'''ירושלמי''' (ברכות א ה) מובאים הדברים באופן דומה בשם שמואל, שלאחר קריאת שמע אינו צריך לברך, אך שם מוסיף ר' בא תנאי - והוא ששנה על אתר.
<BR/>ב'''ירושלמי''' (ברכות א ה) מובאים הדברים באופן דומה בשם שמואל, שלאחר קריאת שמע אינו צריך לברך, אך שם מוסיף ר' בא תנאי - והוא ששנה על אתר.


=== מדאורייתא או מדרבנן ===
=== מדאורייתא או מדרבנן ===
ה'''גמרא''' (ברכות כא א) אומרת מנין לברכת התורה לפניה מן התורה, שנאמר: "כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלקינו" (דברים לב ג). וכעין זה ב'''ירושלמי''' (ברכות ז א) למדו מפסוק זה שלימוד תורה טעון ברכה לפניו. ונחלקו הפוסקים האם ניתן ללמוד מכאן שישנה חובה מהתורה לברך ברכות התורה קודם הלימוד, או שהחובה היא מדרבנן ויש כאן רק אסמכתא בעלמא.
<BR/>עוד מובא ב'''מדרש רבה''' (דברים ח ב) מנין לתורה שטעונה ברכה לפניה, שנאמר: "ברוך אתה ה' למדני חוקיך" - קודם מברך ואחר כך לומד חוקיו.
ה'''רמב"ן''' בהשגות לספר המצוות (שכחת העשין טו) כותב שברכה קודם לימוד תורה היא מצוות עשה, ולמד כן מהגמרא הנ"ל. והוסיף שיש למנותה בפני עצמה במנין המצוות לפי שאינה חלק ממצוות לימוד תורה, כשם שמקרא ביכורים הוא מצוה בפני עצמה ואינו חלק ממצוות הבאת הביכורים.
ה'''רמב"ם''' שם לא הזכיר דבר זה כמצוות עשה, ודנו המפרשים בדבריו האם דעתו שאין זה חובה מן התורה אלא קרא אסמכתא בעלמא הוא, או שמא יש חובה מהתורה לברך, אלא שזה כלול במצוות לימוד תורה.
=== האם חובה ללמוד מיד לאחר הברכה ===
=== האם חובה ללמוד מיד לאחר הברכה ===
לפי האמור בירושלמי יש חובה ללמוד מיד לאחר הברכה. אמנם הירושלמי לא הזכיר זאת אלא על מי שנפטר באהבה רבה, ודנו הראשונים מה הדין לגבי מי שבירך את ברכות התורה עצמן קודם קריאת שמע, האם חייב ללמוד מיד או לא, וכן מה דעת הבבלי, שלא הזכיר חובה זו ללמוד לאלתר.
לפי האמור בירושלמי יש חובה ללמוד מיד לאחר הברכה. אמנם הירושלמי לא הזכיר זאת אלא על מי שנפטר באהבה רבה, ודנו הראשונים מה הדין לגבי מי שבירך את ברכות התורה עצמן קודם קריאת שמע, האם חייב ללמוד מיד או לא, וכן מה דעת הבבלי, שלא הזכיר חובה זו ללמוד לאלתר.