הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות התורה"

נוספו 664 בתים ,  20:12, 10 במרץ 2019
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות||ברכות יב ב||תפילה ז י-יא|אורח חיים מז}}
{{מקורות||ברכות יב ב|ברכות א ה|תפילה ז י-יא|אורח חיים מז}}
החובה לברך קודם לימוד תורה, נוסח הברכות ומתי מברכים.
החובה לברך קודם לימוד תורה, נוסח הברכות ומתי מברכים.
==חובת ברכות התורה==
==חובת ברכות התורה==
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=11b&format=pdf (ברכות יא ב)] מביאה דברי רב יהודה בשם שמואל, שמי שהשכים לשנות קודם שקרא קריאת שמע, צריך לברך ברכות התורה. אך מי שקרא קריאת שמע כבר לא צריך לברך קודם לימודו לפי שכבר נפטר בברכת 'אהבה רבה'
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=11b&format=pdf (ברכות יא ב)] מביאה דברי רב יהודה בשם שמואל, שמי שהשכים לשנות קודם שקרא קריאת שמע, צריך לברך ברכות התורה. אך מי שקרא קריאת שמע כבר לא צריך לברך קודם לימודו לפי שכבר נפטר בברכת 'אהבה רבה'
<BR/>ב'''ירושלמי''' (ברכות א ה) מובאים הדברים באופן דומה בשם שמואל, שלאחר קריאת שמע אינו צריך לברך, אך שם מוסיף ר' בא תנאי - והוא ששנה על אתר.
=== מדאורייתא או מדרבנן ===
=== מדאורייתא או מדרבנן ===
===על מה מברכים ===
===על מה מברכים ===
שורה 8: שורה 10:
לדעת רב הונא יש לברך על מקרא, כלומר על פסוקים שקורא, אך אם לומד מדרש אינו צריך לברך. לדעת ר' אלעזר גם על מדרש יש לברך, אך על משנה אינו מברך. ואילו דעת ר' יוחנן היא שאף על משנה מברכים ברכות התורה, אך על תלמוד אין צריך לברך.  
לדעת רב הונא יש לברך על מקרא, כלומר על פסוקים שקורא, אך אם לומד מדרש אינו צריך לברך. לדעת ר' אלעזר גם על מדרש יש לברך, אך על משנה אינו מברך. ואילו דעת ר' יוחנן היא שאף על משנה מברכים ברכות התורה, אך על תלמוד אין צריך לברך.  
<BR/>דעה אחרונה היא דעת רבא שגם על תלמוד צריך לברך, וישנה עדות של ר' חייא בר אשי שכן היה עושה רב שהיה שונה לפני התלמידים בספרא דבי רב, שהיה קודם לכן נוטל ידיו ומברך ברכות התורה, ורק לאחר מכן שונה לתלמידים.
<BR/>דעה אחרונה היא דעת רבא שגם על תלמוד צריך לברך, וישנה עדות של ר' חייא בר אשי שכן היה עושה רב שהיה שונה לפני התלמידים בספרא דבי רב, שהיה קודם לכן נוטל ידיו ומברך ברכות התורה, ורק לאחר מכן שונה לתלמידים.
ב'''ירושלמי''' (ברכות א ה) מובא שדעת ר' חונה שעל מדרש צריך לברך, אך על הלכות א"צ לברך. ולדעת רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי בין מדרש בין הלכות צריך לברך.
ומעיד שם ר' חייא בר אשי שנוהגין היו כשישבו לפני רב לברך בין למדרש בין להלכות.
==== הרהור וכתיבה ====
==== הרהור וכתיבה ====
=== נשים ===
=== נשים ===