הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה הסמוכה לחברתה"

נוספו 90 בתים ,  14:52, 24 באפריל 2022
שורה 139: שורה 139:


'''הרא"ה''' [https://www.sefaria.org.il/Chidushei_HaRa'ah_on_Berakhot.46a.1?vhe=Perush_ha-halachot_masekhet_berakhot,_Jerusalem_2007&lang=he&with=all&lang2=he (ברכות מו א ד"ה והטוב)] כותב שלושה תירוצים נוספים:<BR/>
'''הרא"ה''' [https://www.sefaria.org.il/Chidushei_HaRa'ah_on_Berakhot.46a.1?vhe=Perush_ha-halachot_masekhet_berakhot,_Jerusalem_2007&lang=he&with=all&lang2=he (ברכות מו א ד"ה והטוב)] כותב שלושה תירוצים נוספים:<BR/>
'''א.''' "יש מקומות שנהגו בברכה אחרונה של מגילה שאין חותמין בה, הילכך לא סגיא דלא למפתח בה, ואף במקום שחותמין פתיחתה לא זזה ממקומה". מדבריו נראה שמעיקר התקנה לא היתה חתימה בברכה זו, והיא נתקנה כברכה קצרה שכולה רצף אחד, ולכן יש בה רק פתיחה כשאר ברכות קצרות;<ref>ניתן לסייע לכך מכך שנחלקו האמוראים בתלמוד {{ויקיטקסט|מגילה כא ב|מגילה כא ב}} מהו נוסח החתימה בברכה זו, ומכך נראה שמדובר בתוספת מאוחרת.</ref>  ובמקומות שנהגו לחתום - החתימה היא תוספת מאוחרת, ולא שינו את הפתיחה. <BR/>
'''א.''' "יש מקומות שנהגו בברכה אחרונה של מגילה שאין חותמין בה, הילכך לא סגיא דלא למפתח בה, ואף במקום שחותמין פתיחתה לא זזה ממקומה". מדבריו נראה שמעיקר התקנה לא היתה חתימה בברכה זו, והיא נתקנה כברכה קצרה שכולה רצף אחד, ולכן יש בה רק פתיחה כשאר ברכות קצרות;<ref>ניתן לסייע לכך מכך שנחלקו האמוראים בתלמוד {{ויקיטקסט|מגילה כא ב|מגילה כא ב}} מהו נוסח החתימה בברכה זו, ומכך נראה שמדובר בתוספת מאוחרת.</ref>  ובמקומות שנהגו לחתום - החתימה היא תוספת מאוחרת, וגם אלו שנהגו בכך - השאירו את נוסח הפתיחה על מקומו, כפי התקנה המקורית. <BR/>
'''ב.''' "והיא גופא נמי כולה במנהגא תליא מלתא" – דהיינו שברכה זו אינה חובה קבועה אלא תלויה במנהג המקום. נראה שכוונתו כעין דברי רבנו חננאל הנ"ל, שברכה התלויה במנהג - אות הוא כי היא תקנה מאוחרת, ולכן אינה נחשבת סמוכה. <BR/>
'''ב.''' "והיא גופא נמי כולה במנהגא תליא מלתא" – דהיינו שברכה זו אינה חובה קבועה אלא תלויה במנהג המקום. נראה שכוונתו כעין דברי רבנו חננאל הנ"ל, שברכה התלויה במנהג - אות הוא כי היא תקנה מאוחרת, ולכן אינה נחשבת סמוכה. <BR/>
'''ג.''' "ברכה אחרונה של מגילה אינה באה על המגילה, אלא ברכת שבח והודאה היא על הנס לבורא יתברך, ולפיכך פותחת וחותמת". תירוץ זה הוא כעין מה שהובא בשמו לעיל על ברכת ההפטרה, שמפני שתוכן הברכה שלאחריה אינו מתייחס ישירות להפטרה או למגילה – אינה נחשבת סמוכה לברכה שלפניה, שכן התוכן של הברכה שלפניה אכן התייחס אליהן ישירות – ונמצא שהברכות הן על נושאים שונים, ולשיטתו די בכך כדי שהן לא תחשבנה סמוכות.
'''ג.''' "ברכה אחרונה של מגילה אינה באה על המגילה, אלא ברכת שבח והודאה היא על הנס לבורא יתברך, ולפיכך פותחת וחותמת". תירוץ זה הוא כעין מה שהובא בשמו לעיל על ברכת ההפטרה, שמפני שתוכן הברכה שלאחריה אינו מתייחס ישירות להפטרה או למגילה – אינה נחשבת סמוכה לברכה שלפניה, שכן התוכן של הברכה שלפניה אכן התייחס אליהן ישירות – ונמצא שהברכות הן על נושאים שונים, ולשיטתו די בכך כדי שהן לא תחשבנה סמוכות.
87

עריכות