הבדלים בין גרסאות בדף "ביעור חמץ שנמצא בתוך הפסח"

אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{חיבור לתחרות כתיבה}}
{{חיבור לתחרות כתיבה}}
{{מקורות||בבלי פסחים ו א|ירושלמי פסחים ב ב|רמב"ם חמץ ומצה ג ח|שלחן ערוך תמו א ב ג}}
=='''ביעור חמץ שנמצא ביום טוב== <BR\>
=='''ביעור חמץ שנמצא ביום טוב== <BR\>
==
הצגת הנידונים בסוגיא
החמץ כמוקצה
ביטל את החמץ מבעוד יום
ביעור במקומו
האם ניתן לבער את החמץ בדרכים אחרות
הלכה למעשה




שורה 49: שורה 46:
'''הירושלמי''' בפסחים (ב, ב) אומר שאם התגלגל חמץ מגגו של גוי לגגו של ישראל, ביו"ט כופה עליו את הכלי. וביארו '''רבינו שמחה והרי"ץ גיאת''' [ב"י ד"ה כתוב], וכן גם '''הפני משה והקרבן העדה''' בביאורם לירושלמי שכיוון שאינו יכול לטלטלו שהרי הוא מוקצה. ומאידך כדי שלא יבוא לאכלו יש לכסותו. וכ"כ '''הב"י''' (תמו ד"ה כתוב) בשם כמה ראשונים, וכך גם פסק''' בשולחן ערוך''' (תמו, ג). וכתב '''ערוך השולחן''' (שם אות יא) שכל זה דווקא בגגות שמשתמשין על גביהם, אבל בגגות שלנו שאין משתמשים בהם לא יגע בהם כלל. בדומה לזה כתב בביאור הלכה (ד"ה בביתו) בשם '''הריב"ש''' שכל האמור ביחס לכפיית כלי הוא דווקא בביתו, אך ברה"ר לא יגע כלל בחמץ.<BR\>
'''הירושלמי''' בפסחים (ב, ב) אומר שאם התגלגל חמץ מגגו של גוי לגגו של ישראל, ביו"ט כופה עליו את הכלי. וביארו '''רבינו שמחה והרי"ץ גיאת''' [ב"י ד"ה כתוב], וכן גם '''הפני משה והקרבן העדה''' בביאורם לירושלמי שכיוון שאינו יכול לטלטלו שהרי הוא מוקצה. ומאידך כדי שלא יבוא לאכלו יש לכסותו. וכ"כ '''הב"י''' (תמו ד"ה כתוב) בשם כמה ראשונים, וכך גם פסק''' בשולחן ערוך''' (תמו, ג). וכתב '''ערוך השולחן''' (שם אות יא) שכל זה דווקא בגגות שמשתמשין על גביהם, אבל בגגות שלנו שאין משתמשים בהם לא יגע בהם כלל. בדומה לזה כתב בביאור הלכה (ד"ה בביתו) בשם '''הריב"ש''' שכל האמור ביחס לכפיית כלי הוא דווקא בביתו, אך ברה"ר לא יגע כלל בחמץ.<BR\>
--[[משתמש:צבי אליעזר|צבי אליעזר]] 19:17, 8 ביוני 2016 (IDT)
--[[משתמש:צבי אליעזר|צבי אליעזר]] 19:17, 8 ביוני 2016 (IDT)
[[קטגוריה:פסח]]
[[קטגוריה: פסחים ו.]]
[[קטגוריה: רמב"ם חמץ ומצה ח ג]]
[[קטגוריה: שולחן ערוך אורח חיים תמו]]
92

עריכות