הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 1,990 בתים ,  12:10, 6 בנובמבר 2017
אין תקציר עריכה
מ (מקורות)
שורה 9: שורה 9:
==== במשנה ====
==== במשנה ====
{{ציטוטון|סאה תרומה שנפלה לפחות ממאה, ואחר כן נפלו שם חולין, אם שוגג, מותר.
{{ציטוטון|סאה תרומה שנפלה לפחות ממאה, ואחר כן נפלו שם חולין, אם שוגג, מותר.
ואם '''מזיד, אסור'''.|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%94_%D7%98|'''תרומות''', ה, ט]}}
ואם '''מזיד, אסור'''.|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%94_%D7%98|'''תרומות''', ה, ט]}}.
 
במשנה זו נלמד שכאשר נופלת תרומה (האסורה באכילה) ומתערבת בהיתר, דין התערובת תלוי אם הייתה כוונה לבטל אותה בהיתר.


==== בתלמוד הבבלי ====
==== בתלמוד הבבלי ====
{{ציטוטון|ושניהם לא למדוה אלא מזרוע בשלה... והתניא זהו היתר הבא מכלל איסור... חדוש הוא ומחדוש לא גמרינן|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F_%D7%A6%D7%97_%D7%91|'''תלמוד בבלי, חולין''', צח]}}
 
===== חולין =====
{{ציטוטון|ושניהם לא למדוה אלא מזרוע בשלה... והתניא זהו היתר הבא מכלל איסור... חדוש הוא ומחדוש לא גמרינן|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F_%D7%A6%D7%97_%D7%91|'''תלמוד בבלי, חולין''', צח]}}.
 
בגמרא זו עולה האפשרות ללמוד מקורבן איל נזיר שניתן לבטל איסור לכתחילה, מכיוון שמבשלים את הזרוע, שהיא איסור דאורייתא, עם שאר האיל שהוא היתר.
 
סברה זו נדחית מכיוון שלגבי קורבן איל נזיר חידשה התורה במפורש לעשות כך: {{ציטוטון|וְלָקַח הַכֹּהֵן אֶת הַזְּרֹעַ בְּשֵׁלָה מִן הָאַיִל|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%91%D7%9E%D7%93%D7%91%D7%A8_%D7%95_%D7%99%D7%98|'''במדבר''', ו, יט]}}, ולכן לא ניתן ללמוד ממקור זה לשאר איסורים.
 
===== גיטין =====
{{ציטוטון|נפלו ונתפצעו: אחד שוגג ואחד מזיד לא יעלו, דברי ר"מ ורבי יהודה. רבי יוסי ור' שמעון אומרים: בשוגג יעלו במזיד לא יעלו.|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%92%D7%99%D7%98%D7%99%D7%9F_%D7%A0%D7%93_%D7%91|'''תלמוד בבלי, גיטין''', נד:]}}.
 
בגמרא נחלקו<ref>נחלקו לגבי דין התערובת אם ביטול האגוזים נעשה בשוגג: לר"מ ורבי יהודה התערובת אסורה - שגזרו שוגג אטו מזיד, לרבי יוסי ור' שמעון התערובת מותרת.</ref> בעניין אגוזי פרך של ערלה (שאינם בטלים אפילו באלף כל עוד הם שלמים) שנפלו לתערובת ונתפצעו לגבי דין התערובת.
 
לשתי הדעות בגמרא, אם נעשה הדבר בכוונה תחילה (במזיד) התערובת אסורה, כלומר אסור לבטל איסור לכתחילה.


===מקורות שמותר לבטל איסור לכתחילה===
===מקורות שמותר לבטל איסור לכתחילה===
284

עריכות