הבדלים בין גרסאות בדף "אמירת שלום קודם התפילה"

שורה 7: שורה 7:
מקשה הגמרא על כך מה'''משנה''' (ברכות ב א), שאומרת שבין הפרקים של קריאת שמע וברכותיה מותר לשאול בשלום חבירו מפני הכבוד, והרי הוא לפני תפילה?
מקשה הגמרא על כך מה'''משנה''' (ברכות ב א), שאומרת שבין הפרקים של קריאת שמע וברכותיה מותר לשאול בשלום חבירו מפני הכבוד, והרי הוא לפני תפילה?
<BR/>ומתרצת שכל האיסור שדיברו עליו רב ושמואל הוא במשכים לפתחו, כלומר שהולך במיוחד כדי לתת לו שלום, אבל אם פגעו בדרך או באקראי מותר.
<BR/>ומתרצת שכל האיסור שדיברו עליו רב ושמואל הוא במשכים לפתחו, כלומר שהולך במיוחד כדי לתת לו שלום, אבל אם פגעו בדרך או באקראי מותר.
<BR/>כן פירשו את מהלך הגמרא '''רש"י''', '''תוספות''', '''רי"ף''' ושאר ראשונים. אבל ה'''ריטב"א''' (ד"ה תרגמה) הביא פירוש אחר, שמשכים לפתחו הכוונה לאדם שהתפלל שהשכים לפתחו של אדם שלא התפלל, וכיון שהשכים לפתחו ראוי לשאול בשלומו מפני הכבוד. ולפי זה אם לא השכים לפתחו אסור לשאול בשלומו אפילו פגע בו באקראי בדרך, וכל שכן שאסור לאותו שלא התפלל להשכים לפתח חברו לשאול בשלומו.
<BR/>כן פירשו את מהלך הגמרא '''רש"י''', '''תוספות''', '''רי"ף''' ושאר ראשונים.  
<BR/>אבל ה'''ריטב"א''' (ד"ה תרגמה) הביא פירוש אחר, שמשכים לפתחו הכוונה לאדם שהתפלל שהשכים לפתחו של אדם שלא התפלל, וכיון שהשכים לפתחו ראוי לשאול בשלומו מפני הכבוד. ולפי זה אם לא השכים לפתחו אסור לשאול בשלומו אפילו פגע בו באקראי בדרך, וכל שכן שאסור לאותו שלא התפלל להשכים לפתח חברו לשאול בשלומו.


הלכה זו נפסקה ב'''רמב"ם''' (תפילה ו ד) וב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים פט ב), שאסור להשכים לפתח חברו לשאול בשלומו קודם התפילה.
הלכה זו נפסקה ב'''רמב"ם''' (תפילה ו ד) וב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים פט ב), שאסור להשכים לפתח חברו לשאול בשלומו קודם התפילה.