הבדלים בין גרסאות בדף "איסור חמץ בערב פסח"

הוסרו 67 בתים ,  01:20, 7 באפריל 2020
שורה 20: שורה 20:
=== שיטת רש"י ===
=== שיטת רש"י ===
'''רש"י''' (כא ב ד"ה משש) מפרש שרב באומרו 'שש שעות' כוונתו היא לתחילת שעה שישית, כלומר בין שעה חמישית לשעה שישית שאז האיסור הוא רק מדרבנן, שכן מסוף שעה שישית והלאה החמץ אסור כבר מהתורה, ופשיטא שאין חוששין לקידושיו, שהרי אין מקדשין באיסורי הנאה.  
'''רש"י''' (כא ב ד"ה משש) מפרש שרב באומרו 'שש שעות' כוונתו היא לתחילת שעה שישית, כלומר בין שעה חמישית לשעה שישית שאז האיסור הוא רק מדרבנן, שכן מסוף שעה שישית והלאה החמץ אסור כבר מהתורה, ופשיטא שאין חוששין לקידושיו, שהרי אין מקדשין באיסורי הנאה.  
<BR/>לעיל (ז א ד"ה אפילו) פירש רש"י באותו אופן, והרחיב להסביר שאף שהאיסור הוא רק מדרבנן וקידושין הם מדאורייתא, יש לנו כלל ש[[כל המקדש אדעתא דרבנן מקדש]], ולכן יש כח לחכמים להפקיע את קידושיו. מבואר על  כל פנים מדברי רש"י שמחצות והלאה ישנו איסור תורה של הנאה מחמץ, ומשעה חמישית יש איסור מדרבנן. רש"י לא פירש מה המקור לאיסור זה והיכן הוא מוזכר, האם זוהי מצות ההשבתה או שזהו איסור בפני עצמו. ראשונים אחרים התייחסו לכך יותר כדלהלן.
גם לעיל (ז א ד"ה אפילו) פירש רש"י באותו אופן, והרחיב להסביר שאף שהאיסור הוא רק מדרבנן וקידושין הם מדאורייתא, יש לנו כלל ש[[כל המקדש אדעתא דרבנן מקדש]], ולכן יש כח לחכמים להפקיע את קידושיו. <BR/>
מבואר על  כל פנים מדברי רש"י שמחצות והלאה ישנו איסור תורה של הנאה מחמץ, ומשעה חמישית יש איסור מדרבנן. רש"י לא פירש מה המקור לאיסור זה ומהו גדרו, האם כוונתו למצוות ההשבתה או שזהו איסור בפני עצמו.  


=== שיטת הרמב"ם ===
=== שיטת הרמב"ם ===