הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

נוספו 1,348 בתים ,  21:26, 21 בנובמבר 2024
אין תקציר עריכה
מ (←‏שיטת רש"י: ניסוח, עיצוב)
 
(3 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות|חולין {{ויקיטקסט|חולין קט ב|קט.}}|חולין {{ויקיטקסט|חולין קט ב|קט:}}|||יורה דעה {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ|צ}}}}
{{מקורות|חולין {{ויקיטקסט|חולין קט ב|קט.}}|חולין {{ויקיטקסט|חולין קט ב|קט:}}|||יורה דעה {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ|צ}}}}
"כחל" הוא עטין הבהמה. בהמה שנשחטה כדין, אף שבשרה מותר באכילה, הכחל שלה מכיל בתוכו חלב שנשאר מחייה, מה שלכאורה גורם לאיסור [[:קטגוריה:בשר בחלב|בשר בחלב]] כשמבשלים את הכחל לאכילה.  
"כחל" הוא עטין הבהמה. בהמה שנשחטה כדין, אף שבשרה מותר באכילה, הכחל שלה מכיל בתוכו חלב שנשאר מחייה, מה שלכאורה גורם לאיסור [[:קטגוריה:בשר בחלב|בשר בחלב]] כשמבשלים את הכחל לאכילה.  
שורה 19: שורה 18:


===שיטת רש"י===
===שיטת רש"י===
לשיטת '''רש"י''', כל הדעות בסוגיה הנ"ל שהתירו בלי קריעה שתי וערב וטיחה, לכתחילה או בדיעבד, מדברים רק בצלייה אך לא בבישול.   
לשיטת '''רש"י''', המשנה, וכל הדעות בסוגיה הנ"ל שהתירו בלי קריעה שתי וערב וטיחה, לכתחילה או בדיעבד, מדברים רק <U>בצלייה</U> אך לא בבישול.   


לשיטתו, '''כחל שהתבשל תמיד אסור, אף בדיעבד, אם לא קרע וטח''' אותו כדינו קודם הבישול. ואף שחלב הכחל שלא יצא ממנו אינו אוסר את הבשר של הכחל, אם בישל של הכחל עם חלבו הכחל נאסר, אף בדיעבד, כי החלב יוצא מהכחל בשעת הבישול, ונכנס שוב לבשר הכחל - ואוסר אותו מדין בשר בחלב. ולכן צריך לקרוע את הכחל לפני הבישול, כדי להוציא ממנו את החלב שכנוס בתוכו.  
לשיטתו, '''כחל שהתבשל תמיד אסור, אף בדיעבד, אם לא קרע וטח''' אותו כדינו קודם הבישול. ואף שחלב הכחל שלא יצא ממנו אינו אוסר את הבשר של הכחל, אם בישל של הכחל עם חלבו הכחל נאסר, אף בדיעבד, כי החלב יוצא מהכחל בשעת הבישול, ונכנס שוב לבשר הכחל - ואוסר אותו מדין בשר בחלב. ולכן צריך לקרוע את הכחל לפני הבישול, כדי להוציא ממנו את החלב שכנוס בתוכו.  
שורה 36: שורה 35:


===שיטת ר"ת===
===שיטת ר"ת===
'''רבינו תם''' חולק על רש"י, ולדעתו, בישול של הכחל לבדו בלי בשר אחר נוסף, זה כמו צליה של כחל שגם רש"י התיר.
'''רבינו תם''' חולק על רש"י, ופירש את המשנה והסוגיה שמדובר ב<U>בישול כחל עם בשר אחר</U>. ולדעתו, בישול של הכחל לבדו בלי בשר אחר נוסף, זה כמו צליה של כחל שגם רש"י התיר.


לר'''המשנה''' מדברת בבישול של כחל עם בשר נוסף.
וכך היא סוגיית הגמרא לשיטת ר:


ו'''ר' יהודה''' שרי אם קרע שתי וערב וטח בכותל.  
'''המשנה''' מדברת בבישול של כחל עם בשר נוסף.  


ומחלוקת '''לישנא קמא ולישנא בתרא''' בביאור המשנה זה במקרה שקרע קצת, שבזה לכתחילה אסור, ובדיעבד שרי ללישנא קמא.   
'''ר' יהודה''' שרי אם קרע שתי וערב וטח בכותל.
 
מחלוקת '''לישנא קמא ולישנא בתרא''' בביאור המשנה זה במקרה שקרע קצת, שבזה לכתחילה אסור, ובדיעבד שרי ללישנא קמא.   


ו'''ר' אלעזר''' התיר לכתחילה בקריעה קצת כי הוא דיבר על בישול כחל לבדו - בלי בשר אחר. וכן '''ר' נחמן''' שהתיר לבשל כחל אף לכתחילה בלי שום קריעה, מיירי בבישול של כחל בפני עצמו בלי בשר אחר נוסף.
ו'''ר' אלעזר''' התיר לכתחילה בקריעה קצת כי הוא דיבר על בישול כחל לבדו - בלי בשר אחר. וכן '''ר' נחמן''' שהתיר לבשל כחל אף לכתחילה בלי שום קריעה, מיירי בבישול של כחל בפני עצמו בלי בשר אחר נוסף.
===שיטת הרי"ף===
'''הרי"ף''' היא דעה שלישית בביאור הסוגיה, ולשיטתו המשנה והסוגיה מדברים על מקרה של <U>בישול כחל בפני עצמו</U>, (בניגוד לרש"י שמדובר בצליה, ולר"ת שמדובר בבישול עם בשר אחר).
וכך היא סוגיית הגמרא לשיטת הרי"ף:
'''המשנה''' וכן '''ר' יהודה''', '''לישנא קמא ובתרא''', מיירו בבישול כחל בפני עצמו.
ובדברי '''ר אלעזר''' גרס הרי"ף "הא קמ"ל, דלא בעינן שתי וערב, '''אי נמי''' לקדירה". ולתירוץ ראשון מיירי ר' אלעזר בבישול כחל לבדו, ובא לחלוק על ר' יהודה ומתיר בישול כחל לבדו גם בלי קריעה שתי וערב.  ולתירוץ השני, מיירי ר' אלעזר בבישול כחל יחד עם בשר אחר, ור' אלעזר לא חולק על ר' יהודה שהצריך קריעה שתי וערב בבישול כחל לבדו, אלא ר' אלעזר מוסיף שקריעה וטיחה כזו מועילה גם כשמבשל את הכחל עם בשר אחר.


==שיטות הראשונים להלכה==
==שיטות הראשונים להלכה==
שורה 76: שורה 86:
בדומה לשיטת ר"ת, גם '''רי"ף ורמב"ם''' סוברים שבישול ללא בשר דינו כצליה. אולם הם מחמירים לגבי דין לכתחילה:  
בדומה לשיטת ר"ת, גם '''רי"ף ורמב"ם''' סוברים שבישול ללא בשר דינו כצליה. אולם הם מחמירים לגבי דין לכתחילה:  


'''רמב"ם''' כתב שבצליה צריך לכתחילה לקרוע "כלשהו" לפני הצליה{{הערה|המקור לזה הוא פירוש רש"י לדברי ר' אלעזר דבעי קריעה קצת, דקאי על צליה.}}, ובבישול צריך לכתחילה לקרוע כדינו גם אם מבשל את הכחל לבדו. '''ב"י''' כתב שמסתבר שכך גם דעת ה'''רי"ף''', ולא כ'''רשב"א ור"ן''' שכתבו שלרי"ף אין צריך כלל קריעה.
'''רמב"ם''' כתב שבבישול צריך לכתחילה לקרוע כדינו גם אם מבשל את הכחל לבדו, ובצליה צריך לכתחילה לקרוע "כלשהו" לפני הצליה{{הערה|המקור לזה הוא פירוש רש"י לדברי ר' אלעזר דבעי קריעה קצת, דקאי על צליה.}}. '''ב"י''' כתב שמסתבר שכך גם דעת ה'''רי"ף''', ולא כ'''רשב"א ור"ן''' שכתבו שלרי"ף אין צריך כלל קריעה בצליה.


===המנהג בראשונים===
===המנהג בראשונים===