הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הגומל"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: {{מקורות||ברכות נד ב||ברכות י ח|אורח חיים ריט א-ט}} מי צריך לברך ברכת הגומל, מתי ובאיזה אופן, ונוסח הברכה. =...)
 
שורה 7: שורה 7:
<BR/>הולכי מדברות - "תעו במדבר בישימון דרך... יודו לה' חסדו".
<BR/>הולכי מדברות - "תעו במדבר בישימון דרך... יודו לה' חסדו".
<BR/> מי שהיה חולה ונתרפא -  "אוילים מדרך פשעם... יודו לה' חסדו".
<BR/> מי שהיה חולה ונתרפא -  "אוילים מדרך פשעם... יודו לה' חסדו".
<BR/> מי שהיה חבוד בבית האסורים - "יושבי חושך וצלמות... יודו לה' חסדו".
<BR/> מי שהיה חבוש בבית האסורים - "יושבי חושך וצלמות... יודו לה' חסדו".


===יורדי הים===
===יורדי הים===
שורה 15: שורה 15:


===אם מברכים על ניסים שקרו לאדם===
===אם מברכים על ניסים שקרו לאדם===
===אשה וקטן===
===אשה וקטן===
==נוסח הברכה==
==נוסח הברכה==
ב'''גמרא''' (ברכות נד א) מובא בשם רב יהודה נוסח הברכה: "ברוך גומל חסדים טובים".
<BR/>אבל ב'''רי"ף''' וב'''רא"ש''' הגירסה היא: ברוך גומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב". וכן הגיה ה'''גר"א''' בגליון הש"ס שלו בשמם.<BR/>
גם ה'''רמב"ם''' (ברכות י ח) כתב כגירסת הרי"ף, אלא שכתב "'''ה'''גומל..", וכן הוא ב'''טור''' (אורח חיים ריט) וב'''שלחן ערוך''' (ריט א).
===מענה השומעים===
==בפני עשרה==
==בפני עשרה==
עוד מובא בהמשך הגמרא בשם אביי שצריך לומר הודאה זו בפני עשרה, דכתיב "וירוממוהו בקהל עם", ומוסיף על זה מר זוטרא ששנים מהם רבנן, שנאמר "ובמושב זקנים יהללוהו". רב אשי מקשה שניתן להבין מן הפסוק שצריך שיהיו עשרה, ומלבדם עוד שנים שהם רבנן. ונשארת הגמרא בקושיא ואינה מתרצת את קושית רב אשי.
==כשאחר מברך==
==כשאחר מברך==
==זמן הברכה==
==זמן הברכה==

גרסה מ־22:38, 23 בינואר 2017

מקורות
בבלי:ברכות נד ב
רמב"ם:ברכות י ח
שולחן ערוך:אורח חיים ריט א-ט

מי צריך לברך ברכת הגומל, מתי ובאיזה אופן, ונוסח הברכה.

מי מברך

הגמרא (ברכות נד ב) מביאה דברי רב יהודה בשם רב שישנם ארבעה דצריכים להודות, וכולם נלמדים בפרק ק"ז בתהילים:
יורדי הים - "יורדי הים באניות... יודו לה' חסדו".
הולכי מדברות - "תעו במדבר בישימון דרך... יודו לה' חסדו".
מי שהיה חולה ונתרפא - "אוילים מדרך פשעם... יודו לה' חסדו".
מי שהיה חבוש בבית האסורים - "יושבי חושך וצלמות... יודו לה' חסדו".

יורדי הים

הולכי מדברות

חולה שנתרפא

חבוש שנשתחרר

אם מברכים על ניסים שקרו לאדם

אשה וקטן

נוסח הברכה

בגמרא (ברכות נד א) מובא בשם רב יהודה נוסח הברכה: "ברוך גומל חסדים טובים".
אבל ברי"ף וברא"ש הגירסה היא: ברוך גומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב". וכן הגיה הגר"א בגליון הש"ס שלו בשמם.
גם הרמב"ם (ברכות י ח) כתב כגירסת הרי"ף, אלא שכתב "הגומל..", וכן הוא בטור (אורח חיים ריט) ובשלחן ערוך (ריט א).

מענה השומעים

בפני עשרה

עוד מובא בהמשך הגמרא בשם אביי שצריך לומר הודאה זו בפני עשרה, דכתיב "וירוממוהו בקהל עם", ומוסיף על זה מר זוטרא ששנים מהם רבנן, שנאמר "ובמושב זקנים יהללוהו". רב אשי מקשה שניתן להבין מן הפסוק שצריך שיהיו עשרה, ומלבדם עוד שנים שהם רבנן. ונשארת הגמרא בקושיא ואינה מתרצת את קושית רב אשי.

כשאחר מברך

זמן הברכה