הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"

אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:


איסור השהיית חמץ בפסח נאסר בתורה בשני לאוים,"שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם" ו"לא יראה לך חמץ בכל גבולך"                                                                                               
איסור השהיית חמץ בפסח נאסר בתורה בשני לאוים,"שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם" ו"לא יראה לך חמץ בכל גבולך"                                                                                               
הגמ' מביאה ברייתא הדורשת פסוקים אלו ולומדת מהם את גדרי האיסור.                               
הגמ' מביאה ברייתא הדורשת פסוקים אלו ולומדת מהם את גדרי האיסור.                               


"לא יראה לך שאור בכל גבולך- שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה" משמע  שהאיסור חל רק בחמץ ששלך ושאפשר לראותו.                                                                                                            "יכול יטמין ויקבל פקדונות? תלמוד לומר לא ימצא בבתיכם" האיסור חל גם בחמץ טמון וגם בחמץ שאינו שלך.                                                                                                                  מפשט הפסוקים עולה שהאיסור הקל (לא יראה לך) חל במרחב גדול (בכל גבולך) ואילו האיסור החמור(לא ימצא) חל במרחב מצומצם יותר(לא ימצא בבתיכם) הברייתא העלתה הוא אמינא זו:     
"לא יראה לך שאור בכל גבולך- שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה"  
"ועדיין אני אומר, בבתים עובר משום בל יראה ובל ימצא ובל יטמין ובל יקבל פקדונות מן הנכרי ,בגבולין, שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה,מיניין ליתן את האמור של זה בזה ושל זה בזה? ת"ל שאור שאור לגזרה שווה"  
משמע  שהאיסור חל רק בחמץ ששלך ושאפשר לראותו.                                                                                                             
  הרי שהשוותה התורה את הדינים בין הגבולין לבתים.                                                                                                         
"יכול יטמין ויקבל פקדונות? תלמוד לומר לא ימצא בבתיכם" האיסור חל גם בחמץ טמון וגם בחמץ שאינו שלך.                                                                                                                   
 
מפשט הפסוקים עולה שהאיסור הקל (לא יראה לך) חל במרחב גדול (בכל גבולך) ואילו האיסור החמור(לא ימצא) חל במרחב מצומצם יותר(לא ימצא בבתיכם)  
הברייתא העלתה הוא אמינא זו:     
"ועדיין אני אומר, בבתים עובר משום בל יראה ובל ימצא ובל יטמין ובל יקבל פקדונות מן הנכרי ,בגבולין, שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה,
 
מיניין ליתן את האמור של זה בזה ושל זה בזה? ת"ל שאור שאור לגזרה שווה"  
   
 
הרי שהשוותה התורה את הדינים בין הגבולין לבתים.                                                                                                         
 
בהמשך הסוגיא,מבארת הגמ' שההתר לראות חמץ של אחרים אינו בסתירה לכך שאסור לקבל פקדונות מהנכרים,


בהמשך הסוגיא,מבארת הגמ' שההתר לראות חמץ של אחרים אינו בסתירה לכך שאסור לקבל פקדונות מהנכרים,מכיון שמאיסור "לא ימצא" ריבתה התורה שלא רק בבעלות מלאה עוברים על הלאו אלא גם בזיקה פחותה של "המצאות" החמץ,קיים האיסור,כדוגמת קבלת פקדונות,בפחות מזיקה זו לא קיים איסור .                                                                                                                     
מכיון שמאיסור "לא ימצא" ריבתה התורה שלא רק בבעלות מלאה עוברים על הלאו אלא גם בזיקה פחותה של "המצאות" החמץ,קיים האיסור,כדוגמת קבלת פקדונות,בפחות מזיקה זו לא קיים איסור .                                                                                                                     


מלימוד הברייתא עולה כי ישנם שלושה יסודות בקשר לחמץ  
מלימוד הברייתא עולה כי ישנם שלושה יסודות בקשר לחמץ  
1.עצם מציאותו.  
1.עצם מציאותו.  
2.בעלות - זיקה(לא יראה לך ו"לא ימצא")
2.בעלות - זיקה(לא יראה לך ו"לא ימצא")
3.נראות(לא יראה).  
3.נראות(לא יראה).  
מדאורייתא,ניתוק הקשר לחמץ באחד ממשורים אלו מספיק כדי לא לעבור בב"י וב"י.
מדאורייתא,ניתוק הקשר לחמץ באחד ממשורים אלו מספיק כדי לא לעבור בב"י וב"י.
  נחלקו הראשונים בהגדרתם של יסודות אלו.
   
  נבחן את דרכי הפעולה לאור כל אחד מיסודות אלו.
 
נחלקו הראשונים בהגדרתם של יסודות אלו.
   
 
נבחן את דרכי הפעולה לאור כל אחד מיסודות אלו.
.
.
'''
'''
233

עריכות